Automaat wil niet meer terug van manueel naar neutraal. Wie weet hier wat meer over?

Mijn Hyundai Santa Fe uit 2007 wil niet meer terug schakelen van de manueel stand naar neutraal. Kan de auto vanwege dit probleem ook niet starten. Wel moet ik even erbij vermelden dat het schakelen de weken ervoor ook al wat stroever gingen dan normaal. Auto stond namelijk een lange tijd stil.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
7.3K
Griffin
4 jaar geleden
Ik adviseer je om met een OBD stekker + analyse software te (laten)kijken waar het probleem schuilt, dit kan zomaar een defecte sensor zijn, die Hyundai's zijn niet de betrouwbaarste in hun soort, en problemen aan een automaat is de poeplap trekken bij Hyundai(en vele andere merken trouwens ook)

Antwoorden (1)

Het kan een mechanische of elektronische fout zijn. Als de hendel niet meer beweegt kan het met een kabel aangedreven zijn die vast zit of het kan ook een blokkerend tandwiel in de versnellingsbak zelf zijn. Hiervoor moet het mechaniek worden nagekeken (kabels en stangen naar de motor).
Als de hendel beweegt maar de versnellingsbak luistert daar niet naar zit de versnellingsbak vast of kan er een draadbreuk zijn zodat de signalen niet meer goed overkomen. Omdat de auto niet naar neutraal kan is het moeilijker deze te slepen. Enkel kan deze dan met een auto ambulance verplaatst worden naar eventueel de garage.

Probeer trouwens ook de rem is goed in te drukken, soms kan dit de versnellingsbak ontgrendelen om te schakelen tussen standen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Griffin
4 jaar geleden
De Santa Fé is een 4x4, een knappe jongen die 'm kan slepen.