Wat is de werkelijke massa van een voertuig?

Wat houdt de werkelijke massa van een voertuig in? Op mijn papiertje staat: 1375 kg.
Over welke zaken hebben we het dan?

4 jaar geleden
in: Auto's
7.6K

Antwoorden (2)

Over de totale auto zoals die is geleverd. Onbeladen en volledig klaar om te rijden.
4 jaar geleden
Bradley92
4 jaar geleden
Exclusief chauffeur?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Bradley92
Natuurlijk exclusief chauffeur, anders zouden veel mensen meer wegenbelasting moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Welk tekst staat letterlijk op je "papiertje"?
En welk document bedoel je hiermee?
Inekez1
4 jaar geleden
-
ronron, wat jij omschrijft is de 'massa rijklaar'.
Auto onbeladen (geen bagage, geen passagiers, wel chauffeur!) en klaar om te rijden (olie, koelvloeistof, brandstof en evt. reservewiel meegerekend). https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/het-kentekenbewijs/over-het-kentekenbewijsdocument/gegeven-massa-rijklaar
Het werkelijke gewicht is het gewicht dat een weegbrug zou aangeven als je daar de auto, inclusief brandstof, chauffeur, passagiers en bagage, op zou zetten.

Bij een auto (of aanhanger of ander voertuig) kunnen verschillende gewichten genoemd worden:
- het ledig gewicht: de auto met brandstof, olie, koelvloeistof etc, zonder bagage, zonder chauffeur
- de massa rijklaar: de auto met brandstof etc, zonder bagage, met chauffeur
- de maximale toegestane massa: auto + brandstof, olie etc + chauffeur + passagiers en bagage (wat het in totaal maximaal MAG wegen op de weegbrug)
- de werkelijke massa: auto + brandstof, olie etc + chauffeur + passagiers en bagage (wat het in totaal werkelijke WEEGT op de weegbrug)
- maximaal laadvermogen: maximale toegestane massa - (min) ledig gewicht

Voor het bepalen van de wegenbelasting wordt uitgegaan van het ledig gewicht. Dit is meestal 100 kilo minder dan de massa rijklaar. Vroeger stond het ledig gewicht op het kentekenbewijs, op de nieuwe plastic kentekencard staat de massa rijklaar. Bij de rdw in het systeem is naast de massa rijklaar ook het ledig gewicht bekend. Op basis daarvan wordt de wegenbelasting bepaald.

Alle andere gewichten zijn van toepassing om te bepalen hoeveel kilo lading (bagage + passagiers) je mee mag nemen en om te bepalen of je in combinatie met een bepaalde aanhanger of caravan een rijbewijs B of BE nodig hebt.

Bij de maximale massa kan nog onderscheid gemaakt worden tussen technische maximale massa en toegestane maximale massa. Bij de meeste voertuigen zijn deze gelijk. De technische m.m. wordt bepaald door de producent van het voertuig en is afhankelijk van type carosserie en gebruikte onderdelen. Wil je een hoger toegestane m.m. (voor meer laadvermogen) dan moet het voertuig worden aangepast en opnieuw worden gekeurd. Een lager toegestane m.m. kan als voordeel hebben dat bijvoorbeeld een camper van meer dan 3500 kg, waarvoor normaal gesproken rijbewijs C nodig is, met een toegestane maximum massa onder de 3500 kg met een rijbewijs B bestuurd mag worden. Voor personenauto's is het verschil tussen technische m.m. en toegestane m.m. dus niet van belang.
Inekez1