Als twee auto's achter elkaar door rood rijden, krijgen beide auto's dan een boete?

Een vriend van mij reed een keer door rood, vercolgens kreeg hij een boete. Die andere vriend kreeg geen boete terwijl hij achter hem aanreed door rood.

4 jaar geleden
in: Auto's
3.8K
Pieterke
4 jaar geleden
Dan heeft die vriend waarschijnlijk heel erg dicht achter hem gereden. Dan is de tijd te kort geweest om hem te flitsen.

Antwoorden (1)

Ik noem ze even vriend 1 (boete) & vriend 2 (geen boete).

Vriend 1 reed voorop.
Een roodlichtcamera werkt meestal met twee lussen in het wegdek.

Wanneer een auto over de eerste lus rijdt, controleert de computer de stand van het verkeerslicht. (Wanneer dezelfde auto ook over de tweede lus rijdt, weet de computer ook hoe snel de auto reed.)

Dit betekent (waarschijnlijk) dat de flitspaal vriend 1 heeft opgemerkt als door rood rijden.
Waarschijnlijk reed vriend 2 zo dicht / dicht genoeg op vriend 1 dat de flitspaal het niet opgemerkt heeft en/of niet genoeg tijd had om op te kunnen merken dat vriend 2 ook door rood reed. Dit, of misschien dat de paal simpelweg niet genoeg tijd had om te kunnen flitsen.