Wie heeft voorrang bij deze verkeerssituatie op een rotonde?

De situatie:
Bij de rotonde zijn er 2 auto's. Auto 1 is volledig op de rotonde. Auto 2 staat op de helft van de rotonde en dus in het midden van de haaientanden. Hieronder hebben 2 mensen een discussie wie heeft er gelijk?

Maartje zegt: wanneer de auto over de haaientanden is gereden de auto die op de rotondebaan is zijn snelheid moet verminderen en de auto 2 dus voorrang moet geven. Dit is een officiële regel.

Tom zegt het volgende: er staat een bord dat aan geeft dat je geen voorrang hebt. Auto 2 kan gewoon niet rijden en auto 1 heeft gewoon voorrang. Dat auto 1 nu auto 2 voorrang moet geven is, omdat auto 2 niet kan rijden, dus deze regel is niet officieel.

4 jaar geleden
in: Auto's
4.8K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Onelinewinkelaar, Men heeft geen recht op voorrang, men krijgt voorrang. Iedere verkeersdeelnemer moet voorrang verlenen om aanrijdingen te voorkomen. Bij de situatie zoals u beschrijft heeft Maartje het zeer waarschijnlijk bij het rechte eind. Voorrang is hier geen recht om te krijgen, maar juist een plicht om te verlenen. - Auto 1 moet medewerking verlenen - is de term.
LeonardN
4 jaar geleden
"Dit is een officiële regel."
Naar welke regel refereer je hier? Daarnaast zeg je twee dingen die niet helemaal overeen lijken te komen:
A: Auto 2 staat op de helft van de rotonde en dus in het MIDDEN van de haaientanden.
B: wanneer de auto OVER de haaientanden is gereden Of bedoel je met OVER, met twee voorwielen over de haaientanden? https://i.ibb.co/sRZSVdr/accidentsketch.png
Hier zou bij een ongeluk, de groen auto als veroorzaker/schuldige/verantwoordelijke worden gezien.
Zijn verzekering zal uit moeten betalen. Groen neemt voorrang, terwijl deze voorrang moet verlenen.
Inekez1
4 jaar geleden
Er staat nergens in het verhaal waar auto 1 zich bevindt. Ja, op de rotonde. Maar die is rond. Is auto 1 al vlak voor de weg waar auto 2 uit komt? Of is auto 1 nog bij de vorige weg? In dat geval zou auto 2 gewoon kunnen oprijden zonder auto 1 te hinderen.
LeonardN
4 jaar geleden
@onlinewinkelaar
Bedoel je min of meer deze situatie?
https://i.ibb.co/sRZSVdr/accidentsketch.png
auto 1=oranje
auto 2=groen
SentWierda
4 jaar geleden
De regel is: bestuurders op een rotonde moeten bij haaientanden voorrang krijgen van bestuurders die de rotonde naderen.
Auto 1 rijdt op de rotonde en heeft dus altijd voorrang omdat auto 2 voor de haaientanden moet wachten. Auto 2 moet de rotonde langzaam naderen en zal dan altijd op tijd voor de haaientanden kunnen stoppen.
Mocht auto 2 de rotonde zo snel naderen dat niet tijdig kan worden gestopt en de haaientanden worden overschreden, dan zal auto 2 zo mogelijk een stukje achteruit moeten rijden. Zoals ook een auto die bij een rood licht iets te ver doorrijdt, iets achteruit dient te rijden voor zover er vlak achter geen andere auto staat. Iets te ver doorrijden bij een rood licht geeft geen vrijbrief om dan maar door te rijden. Iets te ver doorrijden bij rotondehaaientanden geeft geen vrijbrief om dan maar door te rijden.
Bron: lesboek rijexamen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ondanks het RVV is in het verkeer niet alles alleen maar zwart/wit – in dit geval oranje/groen.
Zie bijgaande croquis tekening: https://i.ibb.co/sRZSVdr/accidentsketch.png
auto 1=oranje, rijdt al op de rotonde;
auto 2=groen, bevindt zich gedeeltelijk op de rotonde.
Als in deze situatie auto2groen op tijd stilstaat en de auto1oranje kan nog voorlangs dan mag (moet, anders staan zij er morgen nog) auto1 als eerste voorlangs.
Kan auto1 niet meer voorlangs dan moet deze medewerking verlenen en de groene auto nr 2 voor laten gaan, dus niet het risico lopen dat een van de twee zijn auto in andermans voorportier schuift. Dat heet niet: voorrang verlenen, maar voor laten gaan.
Ook geldt dat degenen die vrijwillig stoppen om een ander (uit beleefdheid) voor laten gaan het recht op het krijgen van voorrang hebben opgegeven. Moet dus stil blijven staan en niet toch plotseling gaan rijden met alle mogelijke gevolgen van dien. Zo kijken verzekeringen en er meestal naar.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als de rechter zich ermee moet gaan bemoeien komen veel meer zaken aan de orde zoals geef je verstand eens voorrang en juridische en wettelijk relevante regels in plaats van: die ander moest mij voorrang verlenen, dat deed hij niet, dus knalde ik mijn auto in zijn linker voorportier: Zal hem leren.
Eagle
een jaar geleden
Uit alle reacties maak je op dat het zoals zo vaak in dit soort situaties neerkomt op je gezonde verstand gebruiken en je eigen ego even vergeten! Wat ik zo vaak mee maak is dat ik auto 2 ben en stil sta om autos die al op de rotonde zijn voorrang te geven. Dan wil ik langzaam optrekken om de rotonde op te rijden, maar zie dat er auto's van links en die zich nog niet op de rotonde bevinden aan komen rijden met zo'n hoge snelheid dat als ik niet stop er een botsing plaats zou vinden. Stel, er gebeurt een ongeluk en ik sta volledig op de rotonde en word aangereden door (te snelle) auto van links komend, wie is er dan schuldig?
Antoni
een jaar geleden
@Eagle, een bestuurder die door te hard rijden een botsing veroorzaakt, is schuldig. Maar iedereen is verantwoordelijk voor het voorkomen van aanrijdingen in het verkeer.

Antwoorden (2)

Een rotonde is in de wet niet vastgelegd als voorrangsweg, maar in de praktijk wordt tegenwoordig bijna op elke rotonde de voorrang door borden geregeld. Is dat niet zo, dan geldt de regel dat rechts voor gaat.

In de situatie die jij schets heeft auto 1 voorrang.
de auto is al op de rotonde en heeft (volgens de borden) voorrang.

Indien auto 2 vooralsnog kiest om de rotonde op te rijden, heeft auto 1 alsnog voorrang, omdat hij al op de weg reed.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
In Artikel 80 van RVV1990 staat de volgende tekst: "Haaietanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg."

Ik kan hier in de wet geen uitzonderingen op vinden. Auto 1 heeft dus voorrang, al zal de praktijk zijn dat hij auto 2 voor zal laten gaan.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ al zal de praktijk zijn dat hij auto 2 enz enz.
Verkeersinzicht en gevaarherkenning
SentWierda
4 jaar geleden
Het hangt in deze situatie ervan af wat auto 2 gaat doen en kan doen. Als achter auto 2 geen verkeer is, kan auto 2 een stukje achteruitrijden, tot achter de haaientanden. Verkeerstechnisch de meest fraaie oplossing.
Maar als achter auto 2 wel verkeer staat, dan is auto 2 afhankelijk van de vriendelijkheid van auto 1 om toch nog door te mogen rijden op de rotonde. Als auto 1 niet vriendelijk is (haast heeft?) en doorrijdt waardoor schade ontstaat, dan is auto 2 de klos.