Heb ik goed gehandeld bij deze stoplicht?

Ik was onderweg naar huis en reed op een 70 km/u weg. Ik nader het stoplicht en de lichten staan een hele tijd op groen, dus ik dacht ik kan nog door met mijn snelheid. Eenmaal bijna bij stoplicht aangekomen zie ik dat het licht supersnel op oranje springt waardoor ik eigenlijk niet meer kon remmen. Maar ik probeerde toch nog wel om te remmen, maar ik kon niet meer voor de streep stoppen. Ik stopte een stuk ervoor waardoor uiteindelijk een stukje achteruit moest rijden om weer voor de stoplichten te staan, maar uiteraard sprong die ook op rood
.. Bij groen licht ben ik weer netjes vertrokken naar m’n eindbestemming. Voor m’n eigen en andere weg bestuurders wou ik geen gevaar vormen op het kruispunt. Maar heb ik in deze situatie juist gehandeld? Ik zie op flitsmeister gelukkig geen flitspaal meldingen op de desbetreffende locatie.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
5.2K
Bordensteker
4 jaar geleden
Volgens je uitleg ben je iets te ver doorgeschoten en gestopt en daarna achteruit gereden om het verkeerslicht weer te kunnen zien. Dan is het te ver stoppen gebeurd tijdens de tijd dat het licht op oranje stond.
Dan denk ik dat je geen probleem hebt. En: ik heb in het verleden gelezen dat het verschil uitmaakt of je doorrijdt of dat je probeerde te stoppen en alleen iets te ver alsnog stilstond. 1) Het stoplicht springt op rood.
2) De camera telt zijn time-out af (zeg maar een seconde)
3) Als hij nu iets over de stopstreep ‘ziet’ maakt hij er een foto van.
4) Een fractie van een seconde later maakt hij nog een foto. “Het gaat hem om het verschil tussen de twee fotos. Beide fotos geven aan dat je over de stopstreep zit, maar er zijn er twee om te kijken of je stil staat. Sta je stil zijn ze alletwee gelijk en krijg je geen bon. Zit er verschil in dan rij je en heb je wel een bon.” https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?p=354754&sid=fd4f1385cc0c6695c4d31b8634e398f2#p354754

Antwoorden (4)

Goed bezig ga zo door!
Iedereen die er een sport van maken door oranje te rijden lopen het een keer op een flinke bekeuring te krijgen als er een flitscamera is geplaatst en ze door rood rijden op het moment dat is ingesteld voor de camera.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dit geeft mij wat meer rust! Ik ben namelijk een beginnende rijder en ik had even een paniek momentje omdat ik niet meer op tijd op de juiste plek kon stoppen. Ik ontvang liever geen brieven thuis met betaal verzoeken
Nee, je hebt niet goed gehandeld. Als je te ver doorrijdt bij een stoplicht, heb je blijkbaar iets verkeerd gedaan. Waarschijnlijk was je snelheid te hoog om goed op de situatie te kunnen participeren. Overigens lijkt het alsof je denkt dat je altijd moet stoppen bij oranje licht. Dat is niet waar. Bij oranje licht moet je de situatie inschatten en beoordelen wat het beste is: stoppen of doorrijden. Wat in de specifieke situatie het veiligste is, dat moet je dan doen.

Wat je hebt gedaan om je fout te corrigeren is wel goed geweest, want er zijn geen ongelukken gebeurd. Blijkbaar vond je achteruitrijden veilig en was het zonder gevaar mogelijk. Het beste is echter te voorkomen dat je in dit soort situaties achteruit moet rijden.

Dit soort situaties kan je het beste in de toekomst zo veel mogelijk voorkomen. Zorg er dus voor dat je snelheid nooit zodanig hoog is dat je niet meer op tijd op onverwachte gebeurtenissen kan reageren.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor de tip! Mijn snelheid was net niet 70 volgensmij (als ik heel veel minder rij dan hinder ik anderen ook) maar omdat ik zag dat het stoplicht nog groen was, dacht ik kan natuurlijk doorrijden met mijn snelheid. Maar het licht sprong daarna heel snel op oranje waardoor ik een klein paniek momentje kreeg. Ik weet wel dat ik niet altijd hoef te stoppen bij oranje, alleen omdat het een soort van kruisweg was, heb ik zelf liever dat ik stop dan dat ik een ongeluk veroorzaak. Er stond niemand achter mij, dus vandaar dat ik de keuze had gemaakt om een stukje weer achteruit te gaan. En natuurlijk om te zien wanneer ik weer kon vertrekken.
Erna55
4 jaar geleden
@Bubz97 : Je zegt : " het licht sprong heel snel op oranje ....." Er bestaat geen situatie dat licht " langzaam" op oranje springt. Je raakte in paniek bij een oranje stoplicht, maar bij je rijles heb je geleerd dat je geen noodstopt hoeft te maken wanneer het licht op oranje springt.
Nee, dat ging niet helemaal goed. Oranje betekent kruispunt z.s.m. vrijmaken en dat deed je niet door heen en weer te rijden. Volgende keer bij plotseling oranje niet vol in de remmen maar rustig je weg vervolgen. Scheelt ook een noodstop voor je achterligger.
Flitsmeister zou verboden moeten worden)
4 jaar geleden
Wanneer een stoplicht op oranje spring, dan geldt: "Wie kan stoppen, die moet stoppen."
Jij kon klaarblijkelijk niet meer (veilig) stoppen voor de stopstreep.
De bedoeling was dus eigenlijk dat jij was doorgereden.

In zoverre heb je dus niet goed gehandeld.

Toch zul je, als je tenminste geen gevaarlijke situaties hebt veroorzaakt, hiervoor geen boete krijgen.

Toen je eenmaal stil stond na de stopstreep was het van belang zo snel mogelijk een zo veilig mogelijke situatie te creëren. Blijkbaar kon jij zonder gevaar weer een stukje terug rijden. Dat heb je dus prima opgelost.
Ozewiezewozewiezewallakristallix