Als je met windkracht 4 tegen in de auto rijdt verbruik je dan veel meer benzine als met wind mee?

Zo ja, hoeveel meer? Bijvoorbeeld 1:13 naar 1:18 . Zijn daar testen meegedaan?

4 jaar geleden
in: Auto's
5K
crispy
4 jaar geleden
er zijn grote verschillen in luchtweerstand bij verschillende type auto. Een SUV vangt nu eenmaal meer wind dan een sportauto. Windkracht 4 komt overeen met ca 25km/u, en het maakt zeker uit of je dat mee of tegen hebt. Het is, als je zelf 100 rijdt, dus dat je of moet rekenen met de luchtweerstand van 75km/u of 125km/u, en dat is een significant verschil. Er zijn absoluut verbruikstesten gedaan van alle auto’s met deze snelheden op vlakke weg.

Antwoorden (1)

Luchtweerstand:
Tijdens het rijden ondervindt het voertuig weerstand door tegenwind. Dit wordt de luchtweerstand genoemd. Bij toenemende snelheid neemt de luchtweerstand kwadratisch toe. Zo zal het voertuig steeds minder hard accelereren naar mate de voertuigsnelheid toeneemt.
Met tegenwind verbruik je natuurlijk meer benzine dan zonder wind. Met meewind zal het dus minder zijn. Toch zijn de verschillen klein. Het hangt af van je snelheid en van het type auto. Moderne automodellen worden getest in een windturbine om het model zodanig bij te modelleren, dat de luchtweerstand zo klein mogelijk is.
Omdat het van zoveel verschillende factoren afhankelijk is heeft het geen zin om testen te doen met een bepaalde windsnelheid.
Bij het rijden op een provinciale weg zal het verschil brandstofverbruik tussen de 60 en 80km/h minimaal zijn. Het verschil in verbruik tussen 120 en 140km/h is een stuk groter door de toenemende luchtweerstand. Het verbruik is rond 90km/h vaak het meest gunstigste.