Wat zijn de opties als ik diesel wil blijven rijden voor mijn woon-werkverkeer?

Rij nu een diesel uit 2007 zonder roetfilter. Moet vanaf 2020 15% fijnstofbelasting betalen. Maar wil in de toekomst ook nog "gewoon" zolang het kan diesel rijden ivm woon werk. Rij ongeveer 30 dzn km per jaar. Wat voor alternatieven heb ik? Elektrisch heeft niet mijn voorkeur. Wil wel in de grote steden kunnen komen met mijn volgende auto en uiteraard geen 15% fijnstof belasting betalen. Wat zijn de opties ?

4 jaar geleden
in: Auto's
3.8K

Antwoorden (1)

Een recente diesel die voldoet aan euro 5 of euro 6 norm heeft niet de 15% toeslag en daarmee mag je de komende jaren nog gewoon in steden komen. Moderne diesels zijn nog zuiniger dan de 12 jaar oude auto die je nu rijdt en omdat diesel in het 'verdomhoekje' zit, voor een relatief gunstige prijs te koop. Ik heb vorige week mijn bmw 320d touring van 2013 verkocht en dat kostte erg veel moeite terwijl het een fantastische auto was/is zonder gebreken. Dus een moderne diesel van 4-6 jaar oud kopen is wat ik in jouw plaats zou doen, al kost je dat nu natuurlijk meer dan die 15% fijnstofbelasting.
paulus811
4 jaar geleden
SnakeEye
4 jaar geleden
Een Euro 5 auto met CO2-emissie van 189 g/km, zou dit voldoende moeten zijn?
paulus811
4 jaar geleden
Voldoende voor wat? Ik vind persoonlijk een uitstoot van 189 g/km aan de hoge kant, de diesel die ik noem in mijn antwoord heeft een uitstoot van 109 g/km. Voor een grote auto als een SUV kan ik me die uitstoot wel voorstellen. Ik kan niet inschatten welke eisen je stelt aan een auto.
SnakeEye
4 jaar geleden
"Voldoende voor wat?" Voldoende om onder de fijnstoftoeslag te komen.
"Ik kan niet inschatten welke eisen je stelt aan een auto". Omdat we een grote gezin zijn moet ik helaas wel een SUV nemen.
paulus811
4 jaar geleden
Als je een auto op het oog hebt kun je met het kenteken via de RDW site kijken of fijnstoftoeslag moet worden betaald, dat hangt van verschillende factoren af. Ook voor een groot gezin is een SUV niet noodzakelijk, ze zijn vaak nauwelijks groter dan een flinke 'normale' auto zoals bijvoorbeeld een VW Passat of Skoda SuperB. Heb je meer dan 5 zitplaatsen nodig, dan zijn er maar een paar auto's waar je uit kunt kiezen.