Trajectcontrole wordt die wel of niet gebruikt door de belastingdienst 2019?

Op de dag (maand december) dat ik met een voertuig reed. Deed ik mee aan de overgangsregelings regeling oldtimer. Nu krijg ik een paar dagen later een dikke naheffing in de brievenbus. (Weekend) Op de dag zelf heb ik gebeld met de belastingdienst dat ik die dag voor een keuring moest. Door werkzaamheden aan de weg voor de korste route. Moest ik om rijden en over de weg met trajectcontrole. Denk dat ze me daar geknipt hebben? Nu is mijn vraag wie heeft ongeveer het zelfde meegemaakt en hoe is dat verder afgelopen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
3.9K
ronron1212
4 jaar geleden
Waarom krijg je nu een na heffing dan als je in de overgangsregeling zit?
tinus1969
4 jaar geleden
Belangrijke tip: Bellen is niet genoeg. Je MOET schriftelijk bezwaar maken, en je moet dat op tijd doen (meestal binnen 4 of 6 weken na ontvangst, LEES de naheffingsaanslag).
Computoon
4 jaar geleden
Het gaat er nu om dat je schriftelijk bezwaar maakt en dat binnen 6 weken doet na de datum van de beschikking en dat je dat doet op de manier zoals op de beschikking staat en met onderbouwing. Anders verspeel je je rechten. Een telefoongesprek valt niet te bewijzen en je hebt ook nooit zekerheid dat e.e.a. correct is vastgelegd als je geen bevestiging hebt, dat is nu wel gebleken. Want als alles correct was verlopen, had je nu geen naheffing gehad. (Ben je er bijv. zeker van dat je de juiste afdeling hebt gesproken; als de telefoniste het niet helemaal begreep is de kans groot dat dat niet het geval is). Op een uitspraak van een "gewone" rechtbank voor een zaak van iemand anders kun je in de regel geen rechten ontlenen (feiten en omstandigheden niet geheel gelijk). Kortom, maak bezwaar en met schriftelijk bewijs.
Computoon
4 jaar geleden
De Belastingdienst gebruikt ook camerabeelden. Op de site van de Motorrijtuigenbelasting is vermeld: "Er wordt gecontroleerd Wij controleren intensief. Daarbij gebruiken wij onder andere camerabeelden, douanegegevens en inlichtingen van de politie, zoals bekeuringen en processen-verbaal. We kijken één volledig jaar terug. Als na controle blijkt dat u geen of te weinig motorrijtuigenbelasting hebt betaald, krijgt u een naheffingsaanslag met een boete die even hoog is als de aanslag. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als we constateren dat u de inbouw van een gasinstallatie niet hebt doorgegeven aan de RDW. Of als u gebruikmaakt van de weg tijdens de schorsing van de tenaamstelling in het kentekenregister."

Antwoorden (1)

Niet zelf meegemaakt maar heb wel de voorwaarden gelezen.

"Maakt u gebruik van de overgangsregeling? Dan mag u het motorrijtuig in de maanden januari, februari en december niet gebruiken of parkeren op de openbare weg. Moet u in deze maanden met het motorrijtuig naar een APK-keuring? Alleen hiervoor mag u met het motorrijtuig naar het keuringsstation rijden."

Als je gedocumenteerd kunt aantonen dat je op die dag in december met die auto naar de APK-keuring ging (kan bijvoorbeeld met het keuringsrapport, ondersteund met schriftelijke bevestiging van afspraak met APK-keuringsstation) maak je -denk ik- een grote kans dat de naheffing wordt kwijtgescholden. De APK-keuring is de enige reden waarom je met een oldtimer die onder de overgangsregeling valt de openbare weg op mag in o.a. december. Trajectcontrole is alleen de manier waarop het geconstateerd is. Als de politie je een stopteken had gegeven op een stille landweg had hetzelfde kunnen gebeuren.
Computoon