Hoe krijg je het interieur van de auto snel warm bij korte stukken?

Hoe krijg je het interieur van een auto die buiten staat in de winter snel warm bij korte stukken?
Is het handiger om de blower op een hoge stand te zetten en de temperatuur lager (bijv. ca. 22*C) of de blower half aan te zetten en de temperatuur hoger (bijv. ca. 24*C)?
Het werk is in de buurt van huis (ca. 10km) en je kan nooit echt vaart maken. Wegens het meezeulen van allerlei materiaal ben ik aangewezen op de auto, maar als ik niks mee hoefde te nemen zou ik gewoon een dikke jas aandoen en fijn op de fiets gaan.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
5.7K

Antwoorden (3)

Zolang het water in de radiator nog niet op temperatuur is wordt je wagen ook niet warm. Dus je zult altijd even geduld moeten hebben de motor moet warm worden en daarna wordt het water ook warmer. Hier kun je verder niets aan veranderen.
4 jaar geleden
Je kunt de radiateur (deels) afschermen, waardoor er geen (of minder) koude lucht doorheen kan, en dus sneller op zal warmen.
jc54
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
Lijkt me geen goed idee. Waar moet de motorwarmte dan naartoe bij een langere rit?
Voor een paar tientjes kun je een 12 volt kacheltje kopen waarmee je vooraf je interieur kunt opwarmen. Je moet wel even naar buiten een half uurtje voor vertrek om het kacheltje aan te zetten. Ik heb ze niet kunnen vinden met een afstandsbediening of app, maar wellicht dat die ook bestaan.

Wil je geen extra kacheltje, dan kun je het beste de ventilatie op recirculeren zetten, zodat er niet koude lucht van buiten wordt aangezogen maar de lucht in het interieur steeds opnieuw wordt opgewarmd.
paulus811