Ik heb auto schade gemaakt maar er stond een verkeerd geparkeerde auto wiens schuld Is dit?

Ik heb vandaag schade gemaakt, toen ik rechts afging en voorbij een bestelbus moest die te dicht langs de bocht stond waardoor ik de tegenligger niet zag, is dit te verhalen bij de bus?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
4K
LeonardN
4 jaar geleden
-min Je geeft geen antwoord op de vraag: "Ik heb auto schade gemaakt maar er stond een verkeerd geparkeerde auto wiens schuld Is dit?" Je lijkt te insinueren dat het de eigenaar van de geparkeerde auto zou zijn, of iig diegenen die daar geparkeerd heeft, maar zo werkt het niet. De fout van de een is geen schuldontlasting van de ander.
SentWierda
4 jaar geleden
Zo eenvoudig is het niet. Het hangt van de situatie af.
Stel: iemand parkeert de auto bijna midden op een kruispunt. (Dit is niet verzonnen - ik zie het vrijwel dageljks voor mijn huis.) En er ontstaat een aanrijding met dodelijke afloop. Dan zal bij de foutparkeerder sprake zijn van medeschuld.
In mijn antwoord staat dat het bij overtredingen die vallen onder artikel 24 van de Wegenverkeerswet (o.a. foutparkeren) verstandig is te allen tijde foto's te maken - vanwege de bewijslast. Dan kan de schuldvraag goed worden beoordeeld.
Zonder foto's bereik je niets of vrijwel niets.
LeonardN
4 jaar geleden
Dan kan de schuldvraag goed worden beoordeeld.
Zonder foto's bereik je niets of vrijwel niets. Dat is advies, niet een antwoord op de vraag.
Zo geef je dus een reactie.
SentWierda
4 jaar geleden
Als een auto foutief geparkeerd staat en wordt aangereden, dan is artikel 24 van de Wegenverkeerswet van toepassing. Met name ook als binnen 5 meter van een kruispunt wordt geparkeerd. Ontstaat een aanrijding met zo'n foutief geparkeerde auto, neem dan in elk geval foto's i.v.m. de bewijslast. Tracht dan de schade te verhalen. Zonder foto's is de aanrijder vrijwel kansloos.
Bovendien kan met foto's een parkeerboete worden opgelegd aan de verkeerd geparkeerde auto.

Antwoorden (2)

Nee het is stilstaand verkeerd dat hij verkeerd geparkeerd staat heeft hier niets mee te maken. Jij rijdt en jij moet oppassen.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Inderdaad klopt het dat ik moet opletten, maar deze auto heeft mijn zicht belemmerd waardoor ik dus een andere auto niet kon zien.
LeonardN
4 jaar geleden
@payrits Dat is irrelevant. Jij bent de enige die schuldig is aan het ongeluk. De bestuurder/eigenaar van de verkeerd geparkeerde bestelbus kan een boete krijgen voor verkeerd parkeren. Dat maakt jou echter niet schuldloos.
Nee, dat is niet te verhalen op de bestelbus. Ook als je tegen de bus was opgebotst, zou jij verantwoordelijk zijn voor de schade.
SimonV
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
Artikel 5 leidt tot de conclusie dat de geparkeerde auto in overtreding is (citaat: dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd). Ik zou zeker proberen de schade op de eigenaar van de bestelbus te verhalen. Diens verzekeraar zal niet blij zijn met zo'n verkeerd geparkeerde auto.
LeonardN
4 jaar geleden
@SentWierda Ja de auto is vast in overtreding, dat maakt de auto"bestuurder"(bezitter is een beter woord in deze) strafbaar voor DAT feit. Als er een politieagent bij was gehaald (bij het ongeluk) had deze een bon kunnen geven aan de automobilist die verkeerd had geparkeerd. Het in overtreding zijn van het ene feit, maakt je niet verantwoordelijk voor de fout van de volgende.
SentWierda
4 jaar geleden
@LeonardN
Het in overtreding zijn van het ene feit, maakt je (afhankelijk van de situatie: in meerdere of mindere mate) medeverantwoordelijk voor de fout van het volgende.
LeonardN
4 jaar geleden
Nee. https://www.anwb.nl/experts/juridisch/46/schade-met-fout-geparkeerde-auto Aansprakelijkheid
De eigenaar van de fout geparkeerde auto riskeert wel een boete, maar is civiel rechterlijk niet direct aansprakelijk wanneer er zich ter hoogte van de fout geparkeerde auto een aanrijding voordoet.