Hoe duur is een toyota starlet gemiddeld per maand?

Ik wil binnenkort een auto kopen (ben een beginner dus daarom een oude auto (mijn broers hebben er ook goede ervaringen mee gehad). Alleen ik ben benieuwd hoeveel ik ongeveer kwijt ben per maand dan... aangezien ik niet veel verdien en kan zien wat ik ongeveer kan verwachten... Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen?
Ik denk 20 km, en verder weet ik er niks van.. dus daarom aan mensen die ervaring met een toyota starlet hebben de vraag hoeveel gemiddeld per maand

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
7.1K
crispy
4 jaar geleden
Hoeveel ga je er mee rijden? Hoe oud is die auto? Wat is de staat van de banden? Is die altijd goed onderhouden? Dat heeft allemaal invloed op de kosten per maand... In ieder geval heb je kosten voor aanschaf/afschrijving, verzekering, voor onderhoud, voor winter / zomerbanden, brandstof, reiniging etc.
ronron1212
4 jaar geleden
Winter banden zijn niet nodig is een optie zolang je niet naar Duitsland gaat
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Winterbanden is een bewezen onzin en een extra kostenpost in Nederland.
paulus811
4 jaar geleden
Wat heb je nou aan een gemiddelde? Als je een oude gaat rijden kun je beter vragen wat het je maximaal gaat kosten.
paulus811
4 jaar geleden
@Manonnetje33, waarom zijn winterbanden 'bewezen onzin'? Het is namelijk niet waar. Bovendien blijft niet iedereen de gehele winter in Nederland. Ook heb ik wel eens buren de straat uit moeten slepen omdat ze zo graag op zomerbandjes bleven rijden terwijl de straat vol sneeuw lag.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Winterbanden zijn idd meer grip. Maar t ging hier om t financiele plaatje. Het is hier maar paar weken pj "nodig". Nodig niet want zonder kan ook prima. Het kost meer geld.
paulus811
4 jaar geleden
@Manonnetje33, ik wil hier geen discussie starten over het nut van winterbanden, maar bij hevige sneeuwval (en niemand kan me garanderen dat we dat de komende maanden niet krijgen) vind ik dat auto's met zomerbandjes niet de weg op mogen. Prima als men niet wil investeren in veiligheid, maar hou mij dan niet op als je met 30 over de snelweg sukkelt 'omdat het zo glad is'. En ja, winterbanden kosten geld, een goede verzekering en goed onderhoud ook. Bovendien slijten zomerbanden niet als je op winterbanden rijdt, de kosten vallen echt wel mee. Maar ik begrijp ook echt wel dat iemand die iedere euro moet omdraaien de keuze maakt om op zomerbanden te blijven rijden. Waar ik op aansloeg was de 'bewezen onzin'.

Antwoorden (1)

Als dit je eerste auto is heb je nog geen schadevrije jaren opgebouwd. De kosten voor de verplichte WA verzekering zijn ook afhankelijk van je leeftijd, je woonplaats en het aantal kilometers dat je per jaar rijdt.

Ben je 20 jaar, woon je in bijvoorbeeld Drenthe en rijdt je minder dan 10.000 km per jaar, dan betaal je bij de goedkoopste verzekering rond de 30 euro per maand. Woon je in bijvoorbeeld Arnhem of Amsterdam dan is de premie van de goedkoopste verzekering al meer dan 60 euro per maand. Ben je 18 dan loop dat al op tot bijna 100 euro per maand.
Heb je een jaar geen schade, dan is je tweede jaar bij de verzekering al een stuk goedkoper. Elk jaar krijg je meer korting omdat je meer schadevrije jaren opbouwt en omdat je een jaar ouder bent.

Je kunt eenvoudig en vrijblijvend je gegevens invullen op een vergelijkingswebsite om te kijken wat de verzekering jou zou gaan kosten.

De Starlet is in verschillende uitvoeringen gemaakt, maar die wegen allemaal tussen de 750 en 850 kg. De wegenbelasting verschilt een paar euro per provincie waar je woont, maar is rond de 20 euro per maand.

Verder heb je nog kosten voor brandstof. Is je Starlet geproduceerd vóór januari 1998, dan kun je beter geen E10 benzine tanken en zul je moeten tanken bij een pomp met de duurdere Euro98 / Super / E5 benzine. Ook de kosten van de benzine zijn afhankelijk van de plaats waar je woont / werkt, en kunnen over een tijdje ineens duurder (of goedkoper) zijn dan nu. De Starlet rijdt ongeveer 1:15, dus met 1 liter benzine kun je ongeveer 15 km rijden. Een liter benzine kost momenteel ongeveer 1,75. Rijdt je 20 km per dag, 5 dagen in de week, 4 weken per maand, dan ben je per maand ongeveer 45 euro kwijt aan brandstof. Is die 20 km de afstand enkele reis, dan moet je hetzelfde stuk dus ook terug, kost dus 90 euro per maand. Woon je in een regio met gemiddeld lagere benzineprijzen, ben je iets goedkoper uit. Kun je geen E10 tanken, ben je iets duurder uit.

Los van de maandelijkse kosten heb je ook jaarlijkse kosten. In elk geval de verplichte APK keuring. De keuring zelf kost een paar tientjes maar als er iets gerepareerd of vervangen moet worden kan dat snel oplopen tot een paar honderd euro. Als het te duur wordt dan kun je beter overwegen de auto te verkopen (daar krijg je dan niet veel meer voor zonder geldige APK) en een andere te kopen.

Verder kun je nog te maken krijgen met kosten voor de wasstraat, parkeren en verkeersboetes.
Inekez1
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
Goed onderbouwd antwoord. + . Ik denk alleen dat de 1 op 15 veel te optimistisch is voor iemand die slechts 20km rijdt, de olie is dan (zeker in de winter) nog niet eens op temperatuur. Het verbruik zal dan eerder rond de 1 op 9 a 10 uitkomen.
Inekez1
4 jaar geleden
@paulus, dat ligt eraan hoe je die 20 km rijdt denk ik. Ik heb zelf een half jaar Starlet gereden uit 1994. Enkele reis afstand altijd tussen de 8 en 15 km. Dat in bebouwde kom en op 60 en 80 km wegen. Gemiddeld verbruik was 1:17 a 1:18. Dus met kortere afstanden kun je prima zuinig rijden met een oude Starlet.