Wat is de hiëarchie in verkeersregels op een gelijkwaardig kruispunt?

Het gaat om de volgende situatie: auto 1 wil rechtdoor rijden op een gelijkwaardig kruispunt. Auto 2 komt van rechts voor auto 1, en wil rechts afslaan. Welke van de 2 auto's mag eerst?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
9.3K
LeonardN
4 jaar geleden
Zie ook de reactie onder jouw reactie:
https://www.startpagina.nl/v/vervoer/autos/vraag/158728/rechtdoorgaand-verkeer-voorrang-rechtskomend-afslaand/
Antoni
4 jaar geleden
@JonaBenja, in welke verschillende verkeersregels zou er in dit geval volgens jou een hiërarchie kunnen bestaan?
LeonardN
4 jaar geleden
@Antoni Zie de link voor context. Inderdaad zou JonaBenja even zijn vraag beter uit kunnen leggen. Want een andere antwoorder snapt je vraag niet als hij de context niet kent.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@LeanardN en Antoni: Excuses, ik bedoelde de 2 regels: "Rechts heeft voorrang" en "Rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg heeft voorrang". Ik snap nu dat de auto's niet op dezelfde weg rijden. Dankjewel voor jullie hulp! En @LeanardN: dank voor ook nog reageren op die andere vraag, (https://www.startpagina.nl/v/vervoer/autos/vraag/158728/rechtdoorgaand-verkeer-voorrang-rechtskomend-afslaand/). Ik kon mijn eigen reactie daar niet meer vinden dus ik besloot een eigen nieuwe vraag te maken.

Antwoorden (2)

Rechts heeft dan altijd voorrang dus auto 2
4 jaar geleden
Er is hier geen hiërarchie in verkeersregels.

Er is maar 1 regel geldig hier en dat is:
https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/voorrang
Verkeer van rechts
De hoofdregel is: bestuurders van rechts hebben voorrang. Denk bijvoorbeeld aan een kruising. Die voorrang geldt overigens alleen als er geen andere verkeerstekens, zoals voorrangsborden of haaientanden staan. Fietsers hebben ook voorrang van rechts, voor voetgangers geldt dit niet, omdat zij geen bestuurders zijn. Rijd je op een onverharde weg, dan moet je voorrang geven aan bestuurders op de verharde weg.

Waar jij wellicht mee in de war bent is de regel:
Rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor.

MAAR Auto 2 rijdt niet op dezelfde weg als Auto 1
===
Auto 2 komt van rechts, dus Auto 2 heeft voorrang.
Toegevoegd op 18 oktober 2019 13:16: tekst
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Aha! Bedankt voor de uitleg! :)