mag ik zonder instructeur in een lesauto rijden?

Allereerst, ik heb een rijbewijs. Dus antwoorden met betrekking op het niet mogen rijden zonder instructeur zonder rijbewijs liever niet geven, is namelijk ook niet aan de orde.
Waar het mij om gaat, is of ik in een auto met dubbele bediening en lesbord mag rijden met een GELDIG Nederlands rijbewijs. Naar mijn mening zou het gewoon mogen omdat een rijlesauto geen speciaal kenteken oid heeft, slechts een andere verzekering.
Het geven van rijles is natuurlijk verboden, maar het rijden met passagier naar mijn mening niet (ik mocht ook meerijden met mijn instructeur per slot van rekening).
Ik wil me niet voordoen als instructeur, en wil ook geen rijles geven, een maatje is bezig om instructeur te worden en ben benieuwd of ik dan in zijn lesauto kan rijden zonder problemen.
Zelf weet hij ook niet helemaal hoe het nou zit.
b.v.d.!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
9K

Antwoorden (1)

Natuurlijk mag dat.
Mijn oom heeft jaren een rijschool gehad (1 leswagen) die ook privé werd gebruikt.
Mijn neef heeft nog steeds een rijschool en ook in deze wagens wordt privé gereden.

Indien jouw maat straks rijles geeft, is hij verantwoordelijk voor zichzelf, degene die lest en de andere inzittenden (bijvoorbeeld degene die na de les thuis wordt afgezet, examinator). Hiervoor moet hij zich verzekeren.

Indien jouw maat de auto ook privé gaat gebruiken, moet hij gewoon bijtelling betalen (is geloof ik 22% bij een gewone standaard leswagen). Dan mag hijzelf en ook anderen privé gebruik maken van de auto. Natuurlijk is hij daar ook voor verzekerd.
Zie het gewoon als een bedrijfswagen waar ook na het werk mee wordt gereden.

Dus, goed verzekeren en bijtelling betalen.