Bespaart halfvol tanken en helemaal leegrijden?

Zou het veel schelen qua benzineverbruik als je de brandstoftank half vult en deze vervolgens zoveel mogelijk leeg rijdt? Een reeks tankstations ligt om de hoek, dus om bij te tanken hoef je ook niet echt (ver) om te rijden. Meer brandstof lijkt mij ook meer gewicht, dus hoger verbruik, maar hoe weet je zeker of dit klopt?
*Het probleem is dat op de weg van en naar het werk in de herfst/winter vaak files staan, waardoor ik vooral met vriesweer liever geen risico wil nemen op stilstaan.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
10.4K

Het beste antwoord

Een grote benzinetank (50 liter) bevat maximaal 45 kilo benzine, een kleine tank (30 liter) maximaal 27 kilo. Deze gewichten vallen in het niet bij het gewicht van de auto (ca 700 - 1200 kilo). Halfvol of helemaal volmaakt dus niet veel uit.
De belangrijkste reden van onzuinig rijden is het rijgedrag. Snel optrekken en hard rijden e.d. kost veel energie. In de winter gebruik je sowieso veel meer benzine i.v.m de lagere temperaturen. Je zal dus niet merken of je goedkoper rijdt als je de tank halfvol maakt en bijna leeg rijdt of gewoon steeds voltankt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
+ Vreemde minnen.
Zie ook:
https://www.quora.com/Is-it-more-fuel-efficient-for-a-car-to-have-half-a-tank-compared-to-having-a-full-tank-for-daily-driving
Thecis
4 jaar geleden
Even hardop denken. Als je altijd helemaal vol tankt, rij je gemiddeld met een halve tank. Als je halfvol tankt, rij je gemiddeld met een kwart tank. Het verschil is een kwart tank, ofwel maximaal 9 kilo verschil.
Voor elke 40 kilo bezine, neemt het brandstofverbruik tussen de 1 a 2% toe, dus voor 9 kilo (laten we voor het gemak afronden op 10 kilo) neemt het brandstof toe met 0,25 a 0.5%. Dus met 10 kilo minder gemiddeld, neemt het verbruik met 0,25 a 0.5% af. Stel met een benzine motor rij je 1 op 20 (we denken positief!). 5 liter per 100 kilometer. Dan als je de bovengrens neemt, wordt het 4.975 liter per 100 km (ofwel, 1 op 20.1). Als je je verbruik een beetje bij houdt, zie je dat dit verschil zo marginaal is dat dit weg valt op alle andere dingen die je doet. Ikzelf rij ongeveer 1 op 17 a 1 op 18. Het tankverschil zou hierin weg vallen en niet meer achterhaalbaar zijn. Dus in theoretische zin bestaat het verschil.
In praktische zin zal je dit verschil niet merken.