Wie is aansprakelijk voor een aanrijding als de weg is afgesloten?

Ik heb net een aanrijding gehad. Ik ben de autobestuurder. Ik wilde bij de stoplichten naar rechts. Op die weg is het altijd zo dat als het groen brandt voor autobestuurders die naar rechts willen, brandt het ook altijd groen voor fietsers en voetgangers (gebruikers van het fietspad en het zebrapad). Ik neem deze route dagelijks en het gebeurt dus automatisch dat ik netjes stop en alle gebruikers van het fietspad en het zebrapad voorrang geef. Normaal komt er via het fietspad alleen verkeer van rechts. Tegen die weg in fietsen is namelijk niet toegestaan en om die reden komt er normaal gesproken ook geen verkeer van links. Opeens duikte er een dame op de scooter voor mij en die viel samen met de scooter om. Zij geeft ook aan dat ze heel goed weet dat ze niet tegen het verkeer in mocht rijden en dat ze dus eigenlijk fout zou zitten, maar ze zegt dat het andere fietspad is afgesloten en dat ze dus werd omgeleid. Ze moest dus de borden volgen en volgens de borden moest ze wel dit fietspad nemen. Ik weet dat fietsers, voetgangers etc. zwak zijn en dus meestal ook wel gelijk krijgen, maar zij geeft dus zelf ook aan dat het haar fout is. Ik vind eigenlijk dat we allebei even (on)schuldig zijn, want ik had natuurlijk beter kunnen kijken, hoewel ze ook echt ineens voor me kwam (ik weet even niet met welke snelheid), maar zij werd dus omgeleid. Nu hebben wij beiden schade aan onze voertuigen, maar we komen dus niet helemaal uit wie er aansprakelijk is, gezien de wegwerkzaamheden.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
4.7K
LeonardN
4 jaar geleden
Kan je een google maps situatie geven? Begrijp ik het goed als ik zeg dat jij dus rechtdoorgaand verkeer geen voorrang hebt gegeven, terwijl jij afsloeg naar rechts? Ik kan me voorstellen dat de verzekering(en) jou hiervoor als aansprakelijke zien, ongeacht dat de bestuurder van de brommer(scooter) ergens reed waar dat niet mocht.
Maar ik denk dat het handiger is als we een beter plaatje hebben van de zaak. https://i.ibb.co/8sXr6zt/fiets.jpg
Is dit de situatie waarbij de brommer de rode pijl is (en de groene pijl een mogelijke fietser die op dat moment voorrang heeft op jou?). Jij bent natuurlijk de auto die naar rechts afslaat. De aansprakelijkheidsvraag ligt nu neem ik aan bij de verzekeraar, dus daar hoeven jij je en de scooterbestuurder niet al te druk over te maken. Je kan er natuurlijk wel tegenin gaan als je het niet met de verzekeraar(s) eens bent.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@LenoardN Ik ben nieuw op deze site en weet totaal niet hoe ik afbeeldingen kan toevoegen. Zou ik jou privé ergens kunnen spreken, bijvoorbeeld op sociale media zodat ik een google maps situatie kan geven? Ik heb inderdaad rechtdoorgaand verkeer geen voorrang gegeven, terwijl ik afsloeg naar rechts. Maar er stond geen voorrangsbord bij en zij kwam dus tegen het verkeer in rijden. De afbeelding die jij hebt geplaatst is inderdaad helemaal correct. Ik ben de groene autobestuurder, dat groene pijltje dat de fietsers moet voorstellen heb ik inderdaad helemaal voorrang gegeven en de scooter moet inderdaad dat rode pijltje voorstellen en zij kwam dus vanuit die kant rijden omdat ze zegt dat ze werd omgeleid door verkeersborden omdat er dus sprake was van wegwerkzaamheden. Ik weet dat dit iets is wat de verzekeraar zal beoordelen, alleen vraag ik me af hoe groot de kans is dat ik aansprakelijk gesteld zal worden. We hebben namelijk allebei enorm veel schade opgelopen.
LeonardN
4 jaar geleden
Je hoeft geen afbeelding toe te voegen, je kan op zich gewoon een link van de url toevoegen.
https://www.google.nl/maps/@52.3733131,4.8801215,3a,75y,95.59h,67.21t/data=!3m7!1e1!3m5!1sKbaoVFPWZ6Mmi9oGNUvgdQ!2e0!6s%2F%2Fgeo1.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DKbaoVFPWZ6Mmi9oGNUvgdQ%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D316.12543%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656 Ik ga er vanuit dat als de situatie is zoals ik hem ongeveer getekend heb, dat jij volledig aansprakelijk gesteld gaat worden. (Ik zeg 99% kans)
Wat de andere persoon zegt is niet zo van belang. Als iemand daar zonder omleiding had gereden had je die ook voorrang moeten verlenen.
(Ook al rijdt deze persoon dan ergens waar deze niet mag rijden). "Maar er stond geen voorrangsbord bij en zij kwam dus tegen het verkeer in rijden."
De voorrangsregel is leidend, dat de vrouw ergens vandaan kwam waarvan je haar niet verwachtte, is niet zo van belang.

Antwoorden (2)

Als er een voorrangsbord (omgekeerde driehoek) en haaientanden staan vóór het fietspad dan heeft al het verkeer op het fietspad voorrang. Maakt dan niet uit van welke kant dat verkeer komt. In dat geval is de scooterrijdster niet aansprakelijk.
Staat de kruising niet expliciet als voorrangskruising aangegeven, dan heeft het verkeer van rechts voorrang (óók langzaam verkeer). In dat geval kom jij voor de scooter van rechts en is de scooterrijdster aansprakelijk.
De stoplichten worden gezien als verkeershulpmiddel. De verkeerstekens en voorrangsregels zijn verplichtingen.
Wellicht kan je de vraag ook nog eens voorleggen aan jouw verzekering of op het politiebureau.
Toegevoegd op 05 september 2019 13:11: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb nog even gekeken en er staan géén haaientanden op de autoweg. In dit geval kwam ik dus inderdaad van rechts, maar ik was wel degene die ging afslaan en zij degene die rechtdoor ging. Dus ik vind het een hele lastige situatie, maar zoals ik van jou begrijp ben ik dus in dit geval niet aansprakelijk?
tinus1969
4 jaar geleden
Min. @Sylvia24 is afslaand verkeer en moet dus voorrang geven aan al het rechtsdoorgaande verkeer, inclusief voetgangers, van beide kanten. Haaientanden en afgesloten wegen; het doet er allemaal niet toe.
Jij bent schuldig en aansprakelijk. Jij bent afslaand verkeer en je moet voorrang geven aan al het rechtdoorgaande verkeer op dezelfde weg, inclusief voetgangers. De rest (zoals het verhaal over afgesloten weg en wel/geen haaientanden) doet er niet toe.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank voor je reactie! Maakt het in dit geval dus niet uit dat ik van rechts kom? Ik zie namelijk op internet staan dat scooters geen "zwakke verkeersdeelnemers" zijn, terwijl ik dat dus wel dacht.
LeonardN
4 jaar geleden
@sylvia24
Jij kwam niet van rechts. Als je dat als argument ziet, dan doorzie je de regel niet goed. (Of anders snappen wij de situatie niet goed.)
Jij reed op dezelfde weg als de scooterrijder.
De fietser reed rechtdoor, die moet jij dus voorrang geven OMDAT deze rechtdoor rijdt, en jij afslaande bent.
De scooter reed rechtdoor, die moet jij dus voorrang geven OMDAT deze rechtdoor rijdt, en jij afslaande bent.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@LeonardN Oke, dank voor je reactie! Nu is het me inderdaad duidelijker geworden. Je hebt inderdaad gelijk, we reden op dezelfde weg; maar ik had eigenlijk al afgeslagen toen zij tegen mij aan kwam rijden. Dus misschien is het dan ook een inschattingsfout (voor beide partijen), want toen ik besloot om af te slaan was ze redelijk ver. Maar; als ik het goed begrepen heb, zeg jij dus: het maakt niet uit of zij tegen het verkeer inreed of niet, het maakt niet uit of er bij haar stoplichten waren of niet, jij (ik dus) bent schuldig omdat jij rechtdoorgaand verkeer voor moest laten gaan, ongeacht uit welke richting zij komen. Begrijp ik dit goed?
LeonardN
4 jaar geleden
Zo zie ik het iig. Een Google Maps link zou het helemaal duidelijk kunnen maken. Het kan natuurlijk dat dat fietspas zo'n stuk van de weg afligt dat je niet meer kan spreken van 1 weg.