Moet je in een auto bij schakelen van 2 naar 3 de H volgen of mag je schuin oversteken?

Moet je de pook recht uit de 2 halen en pas op de vrij lijn naar rechts laten gaan of mag je de pook al vanuit de 2 schuin naar de 3 drukken?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
6.1K
ronron1212
4 jaar geleden
Schakelen gaat altijd van uit het midden dus schuin gaat niet
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank voor de reacties tot nu toe. Mijn vraag was nog niet helemaal duidelijk merk ik. Ik bedoel, ik ga uit van een "afgedwongen" H omdat dit patroon onder de pook zit. Maar mag je al schuin DRUKKEN vanuit de 2 ondanks dat je recht naar voren gaat (tot aan de vrij)? Of slijt dan de H plaat onder de pook (onnodig) of beschadig je mogelijk de versnellingsbak? Ik meen dat het langdurig leggen met heel lichte druk van een hand op de pook tijdens het rijden in bijv. 5 al schadelijk zou zijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
... en, als de H plaat meer slijt (door schuine druk) wijzig ook de positie van de pook...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Barend, waarom zet je het niet bij de antwoorden?
Dit is wat de vrager wil weten en verder correct.

Antwoorden (2)

Jouw vraag gaat over een handmatige versnellingsbak die in de breedte is gebouwd.
Deze beschikken inderdaad over een H patroon om mee te schakelen.
Normaal zitten dan de 1 en 2 boven elkaar, net als de 3 en 4 en eventueel de 5 en 6.....
Je kunt dan niet in een 'schuine' lijn van de 2 naar de 3 gaan.
Zie foto.

Je hebt ook versnellingsbakken die in de lengte gebouwd zijn: een sequentiële versnellingsbak.
Deze beschikken niet over een H patroon. (Jouw vraag gaat wel over het H patroon).
Bij deze bak hoef je de pook alleen maar in een rechte lijn te bewegen: van voor naar achter etc. De versnellingen volgen elkaar namelijk op. Dan kun je dus in een rechte lijn van de 2 naar de 3. Alleen kun je dan niet van bijvoorbeeld de 2 naar de 4. Je kunt alleen maar een versnelling hoger of lager schakelen.
Deze handmatige sequentiële versnellingsbakken in personenauto’s zijn ook niet standaard.

Kortom, bij een H patroon kun je nooit schuin schakelen.
Plaatje bij antwoord
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
BarendV
4 jaar geleden
-1 Je kunt met de meeste moderne auto's in een vloeiende diagonale beweging van 2 naar 3. Ik ken uit eigen ervaring geen auto die dat niet soepeltjes kan.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
BarendV, ik vind het prima wat je zegt, maar er zit altijd een stukje 'in de vrij' in.
Je maakt altijd een knikje naar rechts. Natuurlijk gaat dat vloeiend in een auto (vooral in het duurdere segment).
En nee, ik rijd niet in een oude goedkope bak.
BarendV
4 jaar geleden
Maar je geeft dus eigenlijk niet het juiste antwoord op de vraag. De vraag luidt: "Moet je de pook recht uit de 2 halen en pas op de vrij lijn naar rechts laten gaan of mag je de pook al vanuit de 2 schuin naar de 3 drukken?" En het antwoord dat je nu geeft op mijn reactie is dus wel degelijk dat het mogelijk is "vanuit de 2 schuin naar de 3 drukken". ZONDER noemenswaardig knikje. Sterker nog, elke rij-instructeur hoort je dit zo aan te leren. Dus diagonaal schakelen in een vloeiende beweging! In je antwoord is dat immers onmogelijk, ook nog eens omdat je verwijst naar een tekening met een overdreven knikje erin. De praktijk is simpelweg anders.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je kunt nooit een vloeiende diagonale beweging maken: Jouw reactie. Dat bestaat niet.
Natuurlijk is de ene pook de andere niet. Natuurlijk liggen de versnellingen niet altijd even dicht of even ver uit elkaar.
En hoe langer je rijdt, hoe handiger je wordt. En de pook moet natuurlijk ook meewerken. Maar toch haal je 'm eerst naar voren uit de 2.
Een sequentiële versnellingsbak bestaat gewoon uit een H. Niet uit een X.
Trouwens, de opmerking van de rijinstructeur vind ik vreemd.
Als je zelf rijinstructeur bent of laatsts jouw rijbewijs hebt gehaald kan ik de opmerking nog enigszins serieus nemen.
In mijn familie zitten 2 rijinstructeurs en juist deze afbeeldingen (jij noemt het overdreven) worden dan ook gebruikt.
Natuurlijk moet je leren om het zo vloeiend mogelijk te doen.
Nogmaals, diagonaal, dus X bestaat niet.
Deze vraag zal vast komen van iemand die lest. Die zien, horen, voelen niet in welke versnelling ze rijden.
Vragen lezen, kan ik.
Interpreteren kan per mens verschillen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zie net dat de vraag eigenlijk moet zijn of het schadelijk is voor de versnellingsbak om zo diagonaal (Als mogelijk) te schakelen.
BarendV, misschien kun je hier een antwoord (geen reactie) op geven, omdat je hier sinds de jaren 90 ervaring mee hebt.
Interpreteer het niet als een steek onder water. Ik ben uiterst serieus: de vraag is nu duidelijk en je hebt de ervaring ;-)
Zolang je de koppeling hebt ingedrukt kan elke beweging met de pook geen kwaad. Met de hand op de pook rijden in 5 en druk uitoefenen (koppeling niet ingedrukt) slijten de synchromesh-ringen op de lange duur wel sneller.

Maar antwoord op je vraag: van twee naar drie drukken in een vloeiende beweging geeft geen extra slijtage aan de versnellingsbak. Het vindt zijn eigen weg vanzelf eigenlijk. En als een warm mes in boter. Echter, VOEL je of HOOR je schuren of kraken terwijl je de koppeling diep hebt ingedrukt, dan is er al slijtage of te weinig smering. Dan na laten kijken.

Mijn antwoord betreft de gemiddelde moderne auto.