Priveparkeerplaats met nummerbord plaatsen en dan daarna pas eventueel bezwaar indienen?

Er is een paal geplaatst met nummerbord voor bestuurder met invalideparkeerkaart op een terrein met alleen maar vergunninghouders. Daarna kan men pas reageren met eventueel bezwaar. Dit is toch de omgekeerde wereld? En mag dat?

4 jaar geleden
in: Auto's
1.3K
tinus1969
4 jaar geleden
Ja, dat kan. Als het bezwaar wordt toegewezen wordt het bord weer weggehaald.
Veel vergunningen gaan in voordat alle bezwaar en beroepsmogelijkheden zijn uitgeput. Anders zou in dit geval de invalide tot ver in 2020 moeten wachten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Herman63, lijkt inderdaad de omgekeerde wereld, of de gemeente moet bijzondere voorwaarden hanteren voor het toekennen van gehandicapten parkeerplaatsen op kenteken.
Informeer eens via de klachtencommissie van uw gemeente.

Antwoorden (1)

Het gaat hier om een afgegeven vergunning gehandicaptenparkeerplaats op kenteken. Een gereserveerde parkeerplaats, bijvoorbeeld bij een woonhuis. Onder het blauwe bord met het rolstoelsymbool hangt een wit bord met een kenteken.
Eerst een vergunning afgeven door een gemeente en daarna pas gelegenheid krijgen om bezwaar te maken door bv de vergunninghouders, of de buren, is inderdaad de omgekeerde wereld.

De aanwijzing van de gehandicaptenparkeerplaats op kenteken dient vooraf gepubliceerd te worden, waardoor tegenstanders, bv andere vergunninghouders of buren in de gelegenheid gesteld worden om binnen een termijn van zes weken bezwaar in te dienen tegen het aanwijzen van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken. De publicatie vindt veelal plaats op de gemeentelijke website, in huis-aan-huiskranten en/of de Staatscourant.
U kunt eventueel uw klacht of bezwaar indienen bij de klachtencommissie van de gemeente.. Niet geschoten is altijd mis, maar ik geef u weinig kans van slagen. De gemeente zal zich op het standpunt stellen dat bij de toekenning aan alle voorwaarden is voldaan en de toewijzing van de plek door de gemeente op juiste gronden is genomen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Min. Een besluit/vergunning s meteen van kracht en bezwaar heeft ook geen ipschortende werking. Zie bv https://www.meestermeester.nl/horecarecht/procedures/bezwaarschriftprocedure1
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een besluit is niet meteen van kracht, het dient eerst gepubliceerd te worden voordat de gemeente tot uitvoering mag overgaan. Het maken van bezwaar heeft geen SCHORSENDE werking. Dat betekent dat de gevolgen van het besluit waar men het niet mee eens is, niet worden opgeschort.
Men kan bij de indiening van schriftelijk bezwaar wel om opschortende werking verzoeken.
tinus1969
4 jaar geleden
Waar sttat die termijn van zes weken? Welk artikel Awb? In mijnervaring wordt er vaak meteen na publicatie overgegaan tot uitvoering, tenzij (bv bomenkappen) uitvoering onherroepelijke gevolgen heeft.