Is het schadelijk om binnen de stad mijn auto in de 5de versnelling te zetten?

Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af of ik in het kader van zuinig rijden mijn auto binnen in de stad in de 5de versnelling kan zetten, zonder dat dit schadelijk is voor de auto.

Wanneer ik rond de 50/60 rijd, zitten de toeren van mijn auto rond de 2100. Kan het dan kwaad om (wanneer de weg lang genoeg is) de auto in de 5de versnelling te zetten zonder de versnellingsbak te beschadigen? Het wordt namelijk aangeraden om pas rond de 80 op te schakelen. Vanzelfsprekend schakel ik dan wel terug als ik te langzaam ga om afslaan en dergelijke te voorkomen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
2.8K
tinus1969
5 jaar geleden
Dat hangt van het soort auto af. Voor de meeste auto's is 5e versnelling bij 50 te langzaam, waardoor de auto extreem traag (of helemaal niet) reageert op het gaspedaal.

Het beste antwoord

Je kunt het horen en voelen aan de motor als-tie bij een te laag toerental te hard moet werken. Pas naar de 5 schakelen bij 80 is bij de meeste auto's absoluut niet nodig. Kan ook prima bij 60. Maar als je dan vlot door wilt trekken kun je beter even terugschakelen.
60 rijden in zijn 5 i.p.v. zijn 4 scheelt zomaar 20% brandstof.
Bij de meeste auto's kun je veel eerder schakelen dan volgens het boekje. Want dat is er op gebaseerd dat je in die hogere versnelling ook direct veel gas geeft. Dat moet je niet doen bij een lager toerental.
Zelf sla ik vaak versnellingen over. Dus redelijk vlot wegrijden van 1 naar 3 naar 5.
Ook dat scheelt brandstof.