Mag ik zelf een (auto) laadstation plaatsen en hier de elektriciteit van verkopen?

Ik woon naast een parking en elektrische auto's worden de nieuwe norm. Mijn huis staat naast een openbare parking - in Belgie - en ik zou een (snel)laadstation willen plaatsen. En als ik dit toch plaats, waarom niet delen met anderen. Ze hoeven dan enkel hun opgenomen vermogen te vergoeden.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
2.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://abelenco.nl/kennisbank/laadpaal-thuis-hoe-werkt-het/
https://www.delaadkabelshop.nl/blogs/ev-nieuws/laadpaal-thuis-installeren/
Het is afhankelijk van de geldende beleidsregels in uw gemeente of het eenvoudig is om de laadpaal in de openbare ruimte te mogen plaatsen. Er moet sowieso een vergunning of ontheffing worden aangevraagd om een laadpaal te mogen plaatsen bij een openbare parkeerplaats.
Vraag dus info bij de Gemeente
teusvh
5 jaar geleden
Twee op merkingen:
- kijk eens hoeveel stroom zo'n laadpaal maximaal kan trekken, en of je huisinstallatie dat wel leveren kan. Waarschijnlijk niet.
- kijk eens in de leveringsvoorwaarden van je energiebedijf of je wel stroom mag doorverkopen. Waarschijnlijk niet.

Antwoorden (2)

Ik geloof dat je hem wel zelf mag plaatsen, maar als je iets kapot maakt, ben je zelf schuldig uiteraard. Wel overleggen met de woningstichting als je een huurhuis hebt.

Over het verkopen daarvan zitten extreem strenge regels. Ik weet ze niet allemaal, maar je moet o.a bijhouden hoeveel stroom een ‘klant’ afneemt. Je moet hier een flinke belasting over betalen. Ook moet je extra verzekeringen nemen. Zoals tegen Diefstal, schade en brand.
5 jaar geleden
Dat is perfect mogelijk. Vandaag zijn er vele laadpaal-oplossingen voor particulieren. Neem gerust eens een kijkje op de website van PlugInvest. Je vindt er ongetwijfeld een oplossing die past bij jouw noden.