De airco van mijn auto doet niks meer:( lampje brand wel...waar kan dit aan liggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
8.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan verschillende redenen hebben. Soms helpt een reset. Als je een Renault Scenic hebt, is het waarschijnlijk een fabrieksprobleem. Bij mij is het probleem na twee keer onder garantie vervangen. Het betrof een electronisch probleem.

Antwoorden (4)

Defect.

Kan verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende echter is het ontbreken van of te weinig koude middel in het systeem.
De oorzaak hiervan is vaak een lekkage. Dit kan zijn de verdamper, de condensor maar ook een leiding of slang kan lek zijn.

Bijvullen kan maar mag niet. Het systeem zal eerst volledig leeg gemaakt moeten worden en dan opnieuw gevuld. Tijdens het vullen voegen ze dan een tracer toe en na een week of twee kun je opnieuw langs komen zodat ze met een utraviolet lamp het lek kunnen opsporen.
Eenmaal gevonden kan men pas overgaan met de reparatie.

Een airco reparatie is niet altijd goedkoop. Dit lan vanaf een eurotje of 200 tot een euro of 2000 op lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doorgaans betekend dit dat je je airco moet laten bijvullen. Koudemiddel in een airco verliest na verloop van tijd zijn werking, daarom moeten airco's gemiddeld zo eens in de twee jaar opnieuw gevuld worden. Dit kan bij de meeste autogarages en kost doorgaan rond de 100 euro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op basis van hun constructie kan een auto airco geen hermetisch gesloten systeem zijn. Een auto airco verliest per jaar gemiddeld zo’n 10% van de totale vulhoeveelheid. Als de airco weinig wordt gebruikt bestaat het risico dat afdichtingen gaan uitdrogen en gaan lekken. Het koudemiddel raakt dan onder niveau. Koudemiddel en de in systeem aanwezige olie zijn hygroscopisch; ze trekken vocht aan. Dat vocht leidt weer tot verzuring en lekkage. Als er koudemiddel weglekt, raakt de compressor na verloop van tijd oververhit. Verreweg de meeste airco installaties gaan dan ook defect door een te laag niveau van het koudemiddel als gevolg van lekkage.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder opgaven van automerk, type en jaartal is hier niet aan te beginnen. Er kunnen echt zoveel mogelijkheden zijn waarvan hier al enkele beschreven.