Krijgt mijn baas de kilometer vergoeding weer terug?

De km vergoeding die ik krijg, krijgt mijn werkgever dat weer terug van de belastingdienst?

De situatie is als volgt:
Ik wil salarisverhoging gaan vragen, maar krijg doordat ik onlangs ben verhuisd (100+ km verder) krijg ik een aanzienlijk maand-bedrag aan reiskosten (0,19 cent p/k).
Moet ik deze kilometervergoeding zien als 'cadeau' van de werkgever en min of meer als 'loonsverhonging' zien, of krijgt mijn werkgever dit weer terug van de belastingdienst o.i.d.?

Mijn werkgever is (naar mijn weten) namelijk niet verplicht om mij de gehele vergoeding te geven doordat ik uit eigen beweging verder ben gaan wonen van mijn werk. Dus wat dat betreft is het een 'cadeau' van mijn werkgever dat ik dit alsnog krijg.
Aan de andere kant hou ik er maandelijks niet meer aan over...
en gezien de hoogte van mijn maandelijkse km vergoeding zal er de komende jaren dus ook geen loonsverhoging in zitten.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
2K

Het beste antwoord

Je wil salarisverhoging gaan vragen. Dat is een kwestie van onderhandelen. Jij vindt dat je meer salaris waard bent en je zult de baas daarvan moeten overtuigen. Dat staat los van de reiskosten, want daar houdt je niets aan over.
Voor je baas is het echter wél een argument: hij is immers in totaal meer geld aan je kwijt en zal dus minder bereid zijn nóg meer aan je te besteden. Maar dat is onderdeel van het onderhandelingsspelletje dat je moet spelen.

Maar om ook op je hoofdvraag antwoord te geven: de uitbetaalde reiskosten drukken op de winst van het bedrijf. Het bedrijf kan deze kosten nergens claimen, anders dan het in de prijs van het product te verrekenen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor de heldere uitleg, dan weet ik waar ik aan toe ben :)
LeonardN
5 jaar geleden
+Ik snap de min niet
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Ik vermoed (!) dat ik 'straf' heb gekregen vanwege onwelgevallig commentaar bij een ander antwoord. :-)

Andere antwoorden (2)

Je maakt toch ook kosten om te reizen ds zal je er niet veel of niets aan overhouden. Je werkgever is niet verplicht om je reiskosten te betalen dus dat is netjes dat hij dat doet. Voor hem zij het bedrijfskosten dus vermindering van de winst. Hij krijgt niets van de belasting terug. Hij betaald gewoon belasting over de winst.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Idd als je verhuist is dat normaliter voor rekening van de werknemer.
ronron1212
5 jaar geleden
dank LeonardN
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Het is niet ongewoon dat een reiskostenregeling is gebaseerd op de afstand woon-werk. Wanneer een werknemer, óók wanneer dat op eigen initiatief gebeurd, dan verder weg gaat wonen heeft deze vrijwel altijd ook 'recht' op meer vergoeding, volgens die regeling. (De verhuizing zélf is bij een eigen initiatief (uiteraard !) wél op eigen kosten)
LeonardN
5 jaar geleden
@Oze Had het dus juist opgezocht maar zover ik kan vinden is het dus juist andersom (wellicht een aantal uitzonderingen daargelaten, je kan als bedrijf expliciet zelf regels opstellen dat je ook het verschil in reiskilometers gaat betalen). https://werkwacht.nl/artikel/standplaats/
"
Extra reiskosten/reistijd bij verhuizing van werknemer of bedrijf Als een werknemer verder weg verhuist van zijn standplaats, zijn de extra reiskosten en reistijd voor eigen rekening. Hij kies er immers zelf voor om verder van zijn werk te gaan wonen.
" Aldus de FNV die liever het omgedraaide zouden willen beweren.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
@LeonardN
Ik spreek uit persoonlijk ervaring van een beperkt aantal bedrijven.
Wellicht is dat aantal te klein om representatief te zijn. Ik kan het voor wat 'gewoon' is wellicht mis hebben.

Persoonlijk zou ik het wel fair vinden wanneer een bedrijf (tot op zekere hoogte) een verhuizende werknemer tegemoet komt. Dit om rechtsongelijkheid te voorkomen tussen medewerkers die even ver weg wonen maar toevallig op een ander moment zijn verhuisd.
Er is al een beste antwoord, maar ikd enk dat het nog wat nauwkeuriger kan;
"De km vergoeding die ik krijg, krijgt mijn werkgever dat weer terug van de belastingdienst?"
Het antwoord lijkt me, dat km vergoeding voor de werkgever een kostenpost is, waardoor de winst daalt, en daardoor ook de belasting. In die zin 'krijgt' de werkgever wel degelijk geld van belastingdienst. Overigens geldt dat voor alle loonkosten.
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Hij KRIJGT geen geld van de belastingdienst !
Hij hoeft hen alleen minder te betalen (maar is ondertussen wel méér aan zijn werknemer kwijt.)
tinus1969
5 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix; minder betalen en meer ontvangen zijn twee kanten van dezelfde medaille. Je hebt daarna geld voor iets anders.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Het spijt me, ik ben niet duidelijk geweest. Wat ik bedoel is dat de werkgever ond er aan de streep altijd méér kwijt is door méér reiskosten te betalen.
De component 'minder belasting' weegt immers bij lange na niet op tegen de component 'meer reiskosten'.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
@tinus1969
PS. Bedankt voor het volledig noemen van mijn naam. :-)
Dat gebeurt me niet vaak !