Hoe kan het dat mijn auto trilt en een laag brom geluid maakt?

Reed altijd prima tot een paar weken geleden.
Het starten begint met een flinke trilling van de auto, ook maakt de motor tijdens het rijden een zwaar brom geluid.
Voorheen een zeer stille auto, ook op de snelweg.
Op dit moment is het geluid echt niet lang uit te houden..
Wat is het meest voor de hand liggende probleem?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
6.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik denk dat we je op dit forum beter kunnen helpen als je het merk van de auto en type vermeld. Ook misschien belangrijk om tr weten of het om een benzine- of dieselmotor gaat.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Excuus.
Opel zafira automaat 2.2 liter benzine
Bouwjaar 2006
Km 170k
ronron1212
5 jaar geleden
De garage zal je verder kunnen helpen zo te horen is je auto aan een goede onderhoudsbeurt toe.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hij heeft pas een beurt gehad van zo'n 800 euro;)
Het is echt spontaan ontstaan..
ronron1212
5 jaar geleden
Dan even terug naar de garage
paulus811
5 jaar geleden
@TegenXinnig, wat weet je nu je het merk en type weet? Waarschijnlijk nog steeds helemaal niets. Dit soort klachten zijn vaak merk en type onafhankelijk.

Antwoorden (1)

Het zwaar laag bromgeluid, dat in een paar weken geleidelijk maar erg opvallend sterker geworden is, doet mij vermoeden dat mogelijk de uitlaat bij een verbinding tussen twee gedeelten langzaam los aan het scheuren is. Tussen voorpijp en katalysator bijvoorbeeld, of achter de katalysator.
Een zwakke plek die nu ineens is gaan doorscheuren kan best nog onzichtbaar geweest zijn bij de laatste beurt.

De flinke trilling bij het starten kán daar ook mee te maken hebben, maar dat kan net zo goed een apart probleem zijn. Wacht eens even, als dat komt door een defect geraakte motorsteun, dán kan de volgorde goed kloppen: dan is het extra sterk bewegen van de motor mogelijk de oorzaak van het daarna beginnen doorscheuren van de uitlaat.

Elk symptoom heeft een oorzaak, en anders dan bij een mens zullen klachten zelden vanzelf overgaan, dus niet langer wachten met naar de garage te gaan!

Bedenk: “Duitsers maken geen grappen!” Dus het is ernst, en
https://www.startpagina.nl/v/vervoer/autos/vraag/268757/wir-leben-autos-interpreteren/

Heb uw auto lief!
Hij klinkt nu alvast erg ontevreden ...
Bordensteker
5 jaar geleden
paulus811
5 jaar geleden
+ inderdaad uitlaat of motorsteun zou het kunnen zijn. Zelf dacht ik ook nog aan een defect van een van de cilinders. De motor gaat dan erg onrustig lopen, herrie maken en je verliest trekkracht. Maar dat laatste maak ik niet op uit de vraag.