Haalt de luchtslang voor je banden bij een tankstation ook lucht eruit of kan hij alleen aanvullen?

Wat ik bedoel ik als je bandenspanning te hoog staat (bijv. 2.5 bar terwijl het 2.3 moet zijn) haalt die slang dan de lucht uit de band als je hem op 2.3 instelt of moet je dat op een andere manier doen?
Bedankt!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
1.5K
TurfGraver
5 jaar geleden
Ja. Ze halen bij overdruk ook lucht er uit totdat de gewenste druk is bereikt.

Antwoorden (1)

Ja hoor. Je stelt de druk in die je wilt hebben, en dan gaat het systeem lucht aflaten of bijpompen.
5 jaar geleden
Bordensteker
5 jaar geleden
“De luchtpomp is namelijk zo afgesteld dat bij een (schijnbaar) te hoge bandenspanning, er lucht uit de banden wordt gelaten.”
https://www.bandopspanning.nl/2015/09/21/je-bandenspanning-checken-bij-de-pomp-doodzonde/ En hoezo staat er ‘doodzonde’ in die URL?
Dat is vanwege de omstandigheid dat het eigenlijk zelden voorkomt dat er écht lucht uitgelaten moet worden. De schijnbaar (te) hoge spanning is bijvoorbeeld vaak het gevolg van al een stukje gereden hebben. Zo’n schijnbaar te hoge spanning wordt vanzelf weer minder als de band in de schaduw stilstaat. De geadviseerde bandenspanning geldt voor koude banden. Als je dus warmgereden banden gaat controleren, moet je de luchtautomaat zodoende ook tot 0,3 bar hoger instellen.