Waarom verbruikt een sterke motor meer brandstof?

Neem eenzelfde model, met identieke opties, met een verschillende motor. Zeg een 1.4 en een 2.0. Het vermogen ligt daarom hoger evenals de koppel. Maar laad de auto's even zwaar, laat ze met eenzelfde snelheid optrekken en gedurende enkele minuten dezelfde snelheid aanhouden onder dezelfde omstandigheden. Waarom ligt het verbruik bij de sterkere motor dan hoger?

Wat maakt dat mensen vaak toch een voorkeur hebben voor een sterkere motor? Het optrekken, cq. als eerste weg zijn bij stoplicht, en inhalen is toch vrij beperkt ten opzichte van het rijden van een constante snelheid? Het verbruik is daarmee niet in verhouding als je uitgaat van bovenstaande situatie.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
6K
Reddie
5 jaar geleden
1. ''Waarom verbruikt een sterke motor meer brandstof?''
2. ''Wat maakt dat mensen vaak toch een voorkeur hebben voor een sterkere motor?''
Twee vragen die niets met elkaar te maken hebben.
Wat wil je nu eigenlijk vragen?
Inekez1
5 jaar geleden
"Het optrekken, cq. als eerste weg zijn bij stoplicht, en inhalen is toch vrij beperkt ten opzichte van het rijden van een constante snelheid?"
Als ik een half uur lang op een 100km weg rijdt, dan ben ik misschien in dat half uur 3 keer een vrachtwagen aan het inhalen. Het grootste deel van de tijd heb ik dan geen belang bij een auto die snel kan inhalen. Maar de momenten dat ik wel inhaal, moeten zo kort mogelijk zijn. Met een zwaardere motor kun je sneller - en dus veiliger - inhalen op 80km en 100km wegen. Heb je de auto zwaar beladen of wil je een aanhanger of caravan trekken, dan kom je met een lichte motor moeilijk weg als je toevallig ook nog heuvel op moet. Wil je met auto en caravan op vakantie, dan heeft een zwaardere motor zeker voordeel.

Antwoorden (2)

Een grotere motor zuigt meer brandstof naar binnen, dus meer verbruik. Als je dezelfde auto zou hebben met een 1.4L motor en een met een 2.8L betekent het niet dat de auto met 2.8L twee keer zo hard gaat, er zitten dus altijd verliezen.
Heb je 2 motoren met dezelfde inhoud maar eentje heeft een turbo dan kun je met de turbo wel zuiniger rijden omdat de motor efficiënter is. Maar geef je plankgas dan zal hij juist meer verbruiken.
Sterkere motoren kunnen nut hebben als je bijvoorbeeld met een caravan of vaak met aanhangers rijdt. Ik zelf vind het prettig als ik snel kan inhalen en invoegen wanneer dat nodig is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een sterkere motor heeft een groter motorblok (als het om je voorbeeld van 1.4 / 2.0 liter gaat) dus zijn er meer/zwaardere bewegende delen. Dit zorgt alleen al voor meer wrijving en opname van energie dus zal dat al een punt zijn waardoor hij meer brandstof nodig heeft.

Een sterkere motor heeft dus stationair, en tijdens draaien alleen daarom al meer brandstof nodig, plus dat de cylinders groter zijn. Aangezien je bij elke motor van eenzelfde brandstof een juiste branstof/lucht verhouding nodig hebt, heb je door je grotere cylinders meer brandstof nodig per slag dan bij een kleinere motor.

Ik zelf vind een sterkere motor zeker fijner rijden, ben een redelijk sportieve rijder, en heb een aanhanger waar soms nogal wat gewicht op ligt. Dus voor mij is de keuze simpel.

Voor mensen die de auto alleen voor woon/werk gebruiken en geen waarde aan comfort of luxe geven, zal een kleine en zuinige auto uiteraard ook prima zijn. Hierin heeft ieder zijn eigen mening/gevoel.