Als je een koplamp hebt die niet goed werkt, dan mag je daar niet mee rijden in het donker. Je moet de betreffende koplamp eerst in orde maken.
Dat is de wet.

Maar ... als noodoplossing zou je inderdaad met mistlampen áán de weg op kunnen gaan. Je bent dan feitelijk in overtreding, en je verblindt je tegenliggers, maar even een lampje wisselen is bij de huidige auto’s vaak nauwelijks te doen (voorzover dat het hier geschetste probleem al zou verhelpen), dus dan moet je maar denken: “Nood breekt wet”!
Laat het dan wel spoedig in orde maken.
Bordensteker
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Min; zie ook antwoord @Computoon. Een mistlamp is fel dat die anderen verblindt of iig afleidt bij normaal zicht.
Inekez1
5 jaar geleden
-
Je kunt nog beter gaan rijden met 1 normaal dimlicht en 1 'beetje-dimlicht' dan bij helder weer je mistlampen gebruiken.
Antoni
5 jaar geleden
Nood breekt wet!? Als je auto defect is, moet je een ander vervoermiddel kiezen, of de reis uitstellen.
Bordensteker
5 jaar geleden
Dank voor de gemotiveerde afkeuringen.
Mistlampen blijken _niet verblindend_ , maar alleen ‘vervelend’, en verboden:
“Een mistlamp produceert zeer fel licht, bedoeld om ook in een mistbank zichtbaar te zijn. Je mag deze lichten in andere situaties niet voeren, omdat ze dan _vervelend_ zijn voor medeweggebruikers. Op het onterechte gebruik van mistlampen staat een boete. Mistlampen produceren aan de voorzijde van de auto een brede, _niet verblindende_ lichtbundel die laag valt, om onder de mistbank door de weg te verlichten.”
https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/autoverlichting-en-autoruiten/soorten-autoverlichting De achtergrond is dat mistlampen de vele mistdruppeltjes tussen jouw mistlampen en de tegenliggers juist zoveel mogelijk _niet_ beschijnen, want dan zou je er in mist om te beginnen jezelf mee verblinden. Ik zie het als een ‘thuiskomertje’. In nood beter dan met één lamp rijden.
https://www.autoblog.nl/nieuws/mistlampen-een-opfriscursus-81602#comment-3689306
Nee. Dan kun je ooj een boete krijgen. Als de verlichting niet werkt zoals het moet, mag je gewoon niet gaan rijden. Gebeurt het onderweg, dan kun je een pechhulpdienst inschakelen. Bij een kapot achterlicht mag je ook niet de mistlamp achter inschakelen (veel gevaarlijker overigens).

De mistlampen voor mag je alleen gebruiken bij mist, sneeuwval of regen als je daardoor bijna niets kunt zien. (Richtlijn: zicht minder dan 200 meter zicht.)
Computoon