Als er met een mercedes c180 kompresser altijd v power is getankt kan je dan ook met 95 tanken?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
2.2K
LeonardN
5 jaar geleden
Kan je voor de duidelijkheid aangeven waarom je exact V-Power tankt? Dat kan namelijk 2 dingen betekenen. Je ziet het (nog steeds) als een alternatief voor 95 (wat je autofabrikant aanraadt)
Je ziet het als een alternatief voor 98 (wat je fabrikant aanraadt) https://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/188585-v-power-premium-brandstof-van-shell.html V-Power is een premium brandstof van Shell. V-Power is in 2004 geïntroduceerd als brandstof met bepaalde voordelen ten opzichte van ---Euro 95---. De voordelen van V-Power werden toen omschreven als een betere prestatie van de motor en milieuvriendelijker door de afwezigheid van zwavel. In 2017 is de V-Power van Shell verbeterd met de DYNAFLEX-technologie en het octaangetal is verhoogd naar ---RON 98---. V-Power is mede dankzij deze toevoegingen volgens Shell beter voor de motor, de prestaties en het milieu. Maar biedt het hoger octaangetal en de DYNAFLEX-technologie van Shell ook echt voordelen?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoi leonard, Ik heb deze auto nog maar 2 maanden en de vorige eigenaar gaf mij deze tip mee.
Vandaar dat ik het vroeg
Groetjes chanty
LeonardN
5 jaar geleden
Welke tip?

Antwoorden (1)

Als je daarmee bedoelt te vragen of dit enige schadelijke gevolgen kan hebben voor de motor, dan is dat een ietwat controversieel punt.
Als je V-Power tankt omdat dat 98 is en je autofabrikant 98 voorschrijft is het niet per se aan te raden om 95 te gaan rijden, hoewel dat wel kan.

Laten we vooropstellen dat je dat kan tanken, en dat je er mee wegrijdt, zeker met de moderne auto's die een klopsensor hebben.

-Als de autofabrikant stelt dat u 98 moet tanken, kan u beter 98 tanken (V-Power is sinds kort 98, daarvoor 95, het is dus niet heel duidelijk waarom u kiest voor V-Power).
-Als de autofabrikant zegt dat u 95 kan tanken (en u V-Power tankte omdat dat eerst een vervanger was voor 95) dan kan u sowieso probleemloos overstappen. Sterker nog, in dat geval is het waarschijnlijk geheel onzinnig om 98 te tanken, laat staan V-Power (98). (Er is geen enkele autofabrikant die premiumbrandstoffen als V-Power adviseert).
-Mocht je een auto hebben die gebouwd is om 98 te rijden en deze heeft GEEN klopsensor is het sterk af te raden 95 te tanken. (Ook dan kom je wel weg maar is het op zeker schadelijk, vanwege het pingelen).

---
https://www.lifestyle-news.nl/welke-brandstof-tanken-euro95-euro98-premium-blue-one-e10/
Kijk in het instructieboekje van je auto als je twijfelt!

Wat je moet weten is dat 99 % van alle auto’s met benzinemotor probleemloos kan rijden op het goedkopere 95 RON (EURO 95). Het heeft geen zin om 98 RON in een motor te stoppen die geschikt is voor 95 RON. De motor van die 99% gaat er vrijwel nooit beter van presteren.
---
Op een vraag van een gebruiker van 98, nu 95premium:
https://www.amt.nl/techniek/artikel/2008/12/technische-verschillen-95-en-98-benzine-2008-12-10114485
Als er 98 RON wordt aanbevolen, is het raadzaam dat te gebruiken om het verbruik of de prestaties zo gunstig mogelijk te houden. Er is bij de moderne motoren een klopsensor die het draaien op 95 RON zonder technische bezwaren mogelijk maakt. Gewoon een kwestie van proberen om te zien of er in het vlakke, snelheidsbeperkte Nederland verschil te merken is ten opzichte van 98 RON benzine. Motoren zonder klopsensor moeten beslist een brandstof tanken met het voorgeschreven octaangetal.
---

Dit zijn dus de dingen die u mee moet nemen in uw besluit:
-Raadt mijn autofabrikant 98 aan?
Nee>Neem 95
Ja>
-Heeft mijn auto een klopsensor?
Nee>Sowieso 98
Ja>95 kan, 98 geeft wellicht betere prestaties en (supercontroversieel) minder kans op mankement
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Na 2 keer je antwoord gewijzigd te hebben gewaardeerde @LeonardN blijf ik mij verbazen over jouw kennis van automobielen. Dit is M.i. evenredig aan het monogaam zijn van Bill Clinton. Jammer dat je een Monteur motorvoertuigen de les wil lezen.
-------------------------------------------------------------
Voor degenen die het niet meer snappen, wil ij het volgende uitleggen.
Dit is het derde antwoord @LeonardN waarbij hij steeds weer aanvullingen geeft die ik in reactie geef.
Mijn advies aan vraagsteller is, doe dit absoluut niet. Je schiet er geen kilometer mee op.
Vraagsteller mag mij via PB benaderen om ree dat ik géén discussie met beantwoorder wens.
LeonardN
5 jaar geleden
Ik probeer niemand de les te lezen. Ik verzamel alle nodige data voor een antwoord. Als het antwoord niet klopt, vraag ik je te wijzen op de zinnen die niet kloppen. Als je me kan overtuigen van de onjuist ben ik bereid het antwoord aan te passen (zoals je gemerkt hebt). "Mijn advies aan vraagsteller is, doe dit absoluut niet."
Doe absoluut wat niet?
Ik ben volgens mij transparant in wat kan en wat mogelijk nadelige gevolgen heeft. De vrager staat dan vrij in mijn ogen welke keuze deze maakt. Ik raad ook niet aan om 95 te gaan tanken als de fabrikant 98 opgeeft, dus waar hebben we het over? Als je geen discussie wil of niet wil dat ik aan de hand van je opmerkingen mijn antwoord aanpas, is mijn vraag:
Wat is je doel van het plaatsen van een bijdrage onder mijn antwoord? Ik ben weer een hoop wijzer geworden, juist door jouw opmerkingen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Jouw laatste opmerking klinkt cynisch en voelt bij mij ook als zodanig aan. Ik hoop dat vraagsteller content is met jouw antwoord. Ik hoop dat je ook beseft dat je vraagsteller op enorme kosten kan jagen. Nog één keer uitleg dan: Klopvastheid (octaangetal) en compressie zijn evenredig met elkaar verbonden (wet van boyle gay lussac} . Anders gaat bij turbo zelfontbranding plaatsvinden.
En... Ik hoef jouw antwoord toch niet aan te vullen waar ik ondertussen wel mee bezig ben.. Alles wat ik hier plaats komt uit mijn eigen koker.
LeonardN
5 jaar geleden
Klopvastheid (octaangetal) en compressie zijn evenredig met elkaar verbonden (wet van boyle gay lussac} . Anders gaat bij turbo zelfontbranding plaatsvinden. Juist daarom bespreek ik de klopsensor. Als deze ontbreekt is het sowieso een slecht idee om 95 in een 98 bak te gooien. Als deze er wel inzit zou dat probleem door de klopsensor opgelost moeten worden, althans er zijn er die ondanks de klopsensor toch beweren dat 95 in een 98 bak schadelijk zou zijn. Als je mijn antwoord aandachtig leest zou je dat er uit kunnen halen: -Als je daarmee bedoelt te vragen of dit enige schadelijke gevolgen kan hebben ... contr. punt
--Als je V-Power tankt omdat dat 98 is en je autofabrikant 98 voorschrijft is het NIET per se...
--Als de autofabrikant stelt dat u 98 moet tanken, kan u beter 98 tanken
--Mocht je een auto hebben die gebouwd ...
--Als er 98 RON wordt aanbevolen, is h
--Ja>95 kan, 98 geeft wellicht betere prestaties en (supercontroversieel) minder... Het kan. Ik raad het niet aan.