Mag ik een stuurknop op mijn autostuur?

Mijn vrouw heeft net haar rijbewijs (ze is licht spastisch, bekend bij het cbr, aantekening ze mag alleen in een automaat rijden), de auto gebruiken we beide. En moet de verzekering dit ook weten.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
8.8K
tinus1969
5 jaar geleden
Wat bedoel je met 'mag ik een stuurknop'? Mbt verzekering, die zou ik gewoon even bellen.

Antwoorden (1)

Ja dat mag als je vrouw een handtekening in haar rijbewijs krijgt daarvoor (met haar aandoening is dat waarschijnlijk wel te regelen).

https://www.tuning-gids.nl/stuurknop.htm#
Stuurknop op stuur mag, mits een medische reden!
Een stuurknop kan een handig hulpmiddel zijn bij de besturing van een auto. Niet elke bestuurder mag gebruik maken van een stuurwielknop. Enkel een bestuurder met een aantekening in het rijbewijs. Het 'hoe en waarom' lees je hier.

Stuurknop
Zo nu en dan heb je vast wel eens een stuurknop in een personen auto gezien.

Als een bestuurder een bepaalde lichamelijke beperking heeft kan het een uitkomst zijn.

Uitgangspunt is dat de bestuurder de auto veilig kan besturen. Via de knop of bal kan met minder moeite het stuur gedraaid worden.

Stuurwielknop
Ook als je veel met een aanhangwagen rijdt maakt het achteruitrijden gemakkelijker.

Rijbevoegdheid
Voor het gebruik van een stuurwielknop is een aantekening in het rijbewijs nodig. Dit staat in de Regeling coderingen beperkingen rijbevoegdheid, artikel 3, sectie 40 Aangepaste stuurinrichting, 40.11 Stuurknop.
---
Het kan nooit kwaad om de verzekering in te lichten over de stuurknop, maar ik neem aan dat zij wel bekend zijn met de medische conditie van je vrouw:
https://weblog.independer.nl/autoverzekeringen/lichamelijke-beperking-gevolgen-autoverzekering/
---
Je moet de stuurknop wel steeds verwijderen als iemand anders dan je vrouw in de auto rijdt.
---
Voor de laatste stelling heb ik even een vraag gesteld omdat ik hier niet helemaal zeker van ben, en dit natuurlijk wel alle praktisch nut weghaalt als je om de klip klap de knop moet verwijderen en weer herstellen.
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/654847/aangepaste-stuurinrichting-herstellen-meerdere-gebruikers/
Toegevoegd op 08 oktober 2018 14:10: tekst