Wie heef er Voorrang bij het verlaten van een woonerf?

Er is een discussie ontstaan na een aanrijding wie er voorrang heeft.
Ik kom van rechts uit een woonerf zonder duidelijke uitrit constructie.
Meneer komt met een vaart van links en botst tegen mijn auto.
Wie heeft hier voorrang?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
26.5K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een situatie op een foto is nooit goed te beoordelen. Vandaar dat er verzekeringsexperts zijn die zich persoonlijk op de hoogte stellen van de situatie zoals die was ten tijde van het ongeval. Is er geen uitrijconstructie dan dient de bestuurder die uit het erf komt voorrang te krijgen. Je mag nooit voorrang nemen maar dient het te krijgen, iedereen kan een fout maken waardoor je de voorrang die je zou moeten krijgen niet krijgt.
LeonardN
5 jaar geleden
Als je hier meer over opzoekt wordt het duidelijk dat veel uitritconstructies voor veel mensen niet (meer) duidelijk zijn. Vroeger werden ze vrij consequent zo aangelegd http://aahcomics.nl/wordpress/wp-content/uploads/2010/04/Uitrit-Woonerf.jpg dat was duidelijk. Nu is enkel nog het doorlopende trottoir blijkbaar al voldoende om de uit/inritconstructie aan te geven. Ook het spelen met verschillende kleuren en type bestrating zorgt voor meer onduidelijkheid dan het duidelijkheid zou scheppen.
http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Actueel/Terneuzen/CVDR457906.html (5.1)

Antwoorden (3)

Bestuurders die het woonerf vanaf de weg binnenkomen of die het woonerf verlaten en de weg op rijden, moeten het overige verkeer (dus ook voetgangers) voor laten gaan.
Dit geldt als er een uitrijconstructie is.
Is er geen uitrijconstructie dan zijn bestuurders die uit het erf komen gewoon voorrangsgerechtigd.
Het verlaten van een uitrit staat niet gelijk aan het verlaten van een erf (tegenwoordig in het RVV gewoon erf)
http://ienm.rijksopenheid.nl/item.php?id=9066&naam=ienm
Een situatie op een foto is nooit goed te beoordelen. Vandaar dat er verzekeringsexperts zijn die zich persoonlijk op de hoogte stellen van de situatie zoals die was ten tijde van het ongeval. Is er geen uitrijconstructie dan dient de bestuurder die uit het erf komt voorrang te krijgen. Je mag nooit voorrang nemen maar dient het te krijgen, iedereen kan een fout maken waardoor je de voorrang die je zou moeten krijgen niet krijgt.
Toegevoegd op 19 september 2018 20:09: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Vragensteller stelt zelf: - zonder duidelijke uitrit constructie - .Durft dus zelf niet pertinent te stellen of deze er wel of niet is. Uit het antwoord kan @Amanda85 zelf opmaken wat in de gegeven situatie geldt, dat moet ook voor mijn minnaars duidelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De vraag hoeft niet opnieuw te worden gesteld. Amanda85 weet dat deze (zie foto in de link) constructie aanwezig is.
https://www.struykverwoinfra.nl/inspiratiebank/street-safe/516-trottoirs-en-uitritconstructies.html
Verkeer van rechts heeft hier voorrang, want de situatie is niet ondubbelzinnig herkenbaar als uitrit. Het is bovendien geen woonerf (bord woonerf/einde woonerf mist)

Weliswaar loopt de trottoirbestrating door, maar het trottoir is niet (meer) verhoogd en er zijn geen inritblokken gebruikt. Voor ondubbelzinnige herkenbaarheid horen er 'inritblokken aan beide zijden van de uitrit' te zijn (zie bron).
tinus1969
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Toch lijkt die redenatie niet meer altijd zo gevolgd te worden. http://www.verkeerskunde.nl/vraag-antwoord/vraag-en-antwoord/is-dit-een-uitrit-of-niet.40250.lynkx
(vanaf juridisch oogpunt, daarvoor wordt juist wat jij zegt aangehaald).
Dat maakt het geheel nog gekker, tegenstrijdigheid die zich vertaalt in vele van dit soort situaties. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1738895
https://breman.net/wie-neemt-er-voorraad-maar-wie-heeft-voorrang/
tinus1969
5 jaar geleden
Overigens, als het inderdaad een woonerf is (het bord is slecht zichtbaar), dan moet verkeer van rechts voorrang GEVEN -maar dan zou dit ook ondubbelzinnig als uitrit moeten zijn gebouwd.
LeonardN
5 jaar geleden
Het RVV 1990 geeft geen absolute eisen aan een uitritcinstructiq (jammer genoeg). Het zijn aanbevelingen. Ook dit document geeft wel allerlei aanbevelingen maar de eindconclusie is typisch.
http://www.verkeerskunde.nl/Uploads/2013/6/Achteruitkijkspiegel-Verkeerskunde-12-1992.pdf
(Constructies die aan...)
Uiteindelijk zal er dus door een rechter een uitspraak moeten worden gedaan, en dat is gedaan, zie mijn antwoord waarbij een gelijksoortige situatie is, wel een doorlopend trottoir maar geen "inritblokken".
De rechtspraak lijkt meer te kijken naar hoe je het zou moeten zien, dan dat deze verwacht dat elk aanbevolen element aanwezig is.
De ander had daar voorrang. Of beter gezegd jij had voorrang moeten verlenen.

http://www.elderveld.nl/fileselderveld/media/Kent_u_de_verkeersregels_op_woonerven.pdf

---
Bestuurders die het woonerf vanaf de weg binnenkomen, of die het woonerf verlaten,
moeten het overige verkeer (dus óók voetgangers) voorrang verlenen. Daarbij is de in-
/uitgang van een woonerf vormgegeven als een uitrit met doorlopend trottoir.
---

Er is hier dus wel sprake van een uitritconstructie, jij reed een stoep over die doorloopt in dezelfde kleur als deze daarvoor al was.
---
http://www.verkeerskunde.nl/vraag-antwoord/vraag-en-antwoord/is-dit-een-uitrit-of-niet.40250.lynkx

----
Vanuit juridisch oogpunt (een samenvatting van relevante rechtspraak) lijkt de lijn de volgende te zijn.

Voor de beantwoording van de vraag of het in een situatie gaat om een uitrit zijn de uiterlijke verschijningsvormen bepalend, Is de desbetreffende constructie voor iedere verkeersdeelnemer duidelijk als zodanig herkenbaar? Een uitrit is een uitrit, als deze er ook als zodanig uitziet.

De aansluiting/uitmonding van weg X op weg Y kan in de praktijk gekenmerkt worden als een uitrit, als blijkt dat (1) het trottoir langs weg Y ononderbroken doorloopt en (2) ter hoogte van de uitmonding wat type en kleur bestrating betreft ten opzichte van het trottoir niet afwijkt. Als aan deze twee criteria wordt voldaan, mag van de weggebruiker verwacht worden, dat hij of zij de uitrit als zodanig herkent en zich overeenkomstig gedraagt. Met name deze bovengenoemde passage komt vaak terug in rechtspraak over kruisingen en uitritconstructies.
----
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHLEE:2011:BR1297

https://www.google.nl/maps/@51.1975231,6.0128257,3a,75y,107.34h,71.76t/data=!3m6!1e1!3m4!1s7yuImx9U0XsCBHGHDiC_8g!2e0!7i13312!8i6656
9. Naar het oordeel van het hof is er in het onderhavige geval sprake van een uitrit en niet van een kruising zoals de officier van justitie betoogt. Het hof acht hierbij met name van belang dat het trottoir langs de Ronkenweg ononderbroken doorloopt en ter hoogte van de uitmonding voor wat betreft type en kleur bestrating niet afwijkt. In de onderhavige situatie mag van de weggebruikers worden verwacht dat zij de uitrit als zodanig herkennen en zich overeenkomstig gedragen.
Toegevoegd op 22 september 2018 13:26: bron
Plaatje bij antwoord
LeonardN
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
(antwoordveld vol)
https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/voorrang 2. Uitrit verlaten
Verlaat je een uitrit, dan moet je al het overige verkeer (dus ook voetgangers) voor laten gaan. Lastig is dat een uitrit niet altijd goed te herkennen is. Je kunt een uitrit al snel verwarren met een gewone zijweg. Hoe herken je er een? Meestal lopen de tegels van de stoep door en zijn er geen bochten naar de zijweg. Dan geldt: wie van een uitrit komt, moet al het verkeer voor laten gaan. Dus ook voetgangers.
--- Exemplarisch is dat de uitleg van de ANWB dus stelt dat je voorrang had moeten verlenen, maar de foto de veel duidelijkere en vaak aangeleerde constructie laat zien met schuinaflopende trottoirbanden.