Hoe kan het dat de kilometerstand van mijn auto afwijkt?

De kilometerstand van mijn auto (Ford Focus 2013) was vanmorgen 69.997km, toen ik terug kwam uit mijn werk was die 70.035 (verschil van 38km).

Ik heb vandaag 2x heen en terug gereden, want ik ben tussen de middag thuis geweest. Volgens Google Maps is de afstand naar mijn werk 6,4km per keer. Voor het gemak en evt. iets afwijkende route voor parkeerplaats 7km per keer.

Je voelt het al aankomen, dat klopt van geen kant. 7x4=28km en geen 38.

De afwijking van 10km op 38km is 26%.. zo komt die wel aan z'n kilometers....

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
3.3K
Utrecht
5 jaar geleden
Heb je exact de route van Google Maps gereden?
Ik verwacht dat hier meer onnauwkeurigheid in zit: je km-teller wijkt geen 26% af.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja, ik heb exact die route gereden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Utrecht, ik ga dit een poosje bijhouden, met andere routes, dan kom ik er op terug.
ronron1212
5 jaar geleden
Kijk een op de anwb route vul daar de adressen in en kijk eens wat die voor afstand geeft
Reddie
5 jaar geleden
@ronron1212, Daar zal geen verschil in zitten.
Alle routeplanners maken gebruik van hetzelfde programma en dezelfde route informatie.
SentWierda
5 jaar geleden
De auto zal de juiste afstand aangeven. Dat is eenvoudig te controleren aan de hand van de hectometerpaaltjes.
Bij Google Maps en bij de ANWB Routeplanner heb ik enkele trajecten ingevoerd. Zowel over de snelweg als de kortste route. Google Maps geeft bijna altijd een langere afstand aan, variërend van 1,5 tot 2,7 kilometer, dan de ANWB Routeplanner. De ANWB Routeplanner is het betrouwbaarst.
LeonardN
5 jaar geleden
@Sent
Dat is dan vreemd als je het vergelijkt met de vrager. Die beweert langere afstanden te hebben gereden dan Google Maps en dus nog weer langer dan de ANWB als jouw verhaal steeds klopt.
SentWierda
5 jaar geleden
@LeonardN: zowel Google Maps als ANWB Routeplanner hanteert twee soorten afstanden: de snelste weg en de kortste weg. Daarom kun je niet altijd stellen, zoals Elly16 doet: 'volgens Google Maps is de afstand' x kilometer.
Als ik van Kampen-binnenstad naar Zwolle-station rijdt, dan kan dat via de snelste weg (21 minuten) 20,8 kilometer zijn en via de kortste weg (22 minuten) 14,5 kilometer.
LeonardN
5 jaar geleden
Elly16 heeft al gezegd dat ze exact de route heeft gereden...

Antwoorden (3)

Google maps kan best veel afwijken. Je zou de eens kunnen vergelijken met een navigatiesysteem. De GPS klopt vrij nauwkeurig.
jc54
5 jaar geleden
Het kan zijn dat je niet de standaard bandenmaat onder de auto hebt zitten, in jouw geval zouden het dan kleinere banden dan standaard zijn. De kilometerteller (en snelheidsmeter) zijn hier namelijk van afhankelijk.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een afwijking van 26% is mogelijk. Zelfs een afwijking van 30 of 40%.
Zowel Google Maps als de ANWB Routeplanner werkt altijd met twee verschillende afstanden: de snelste en de kortste. Je moet zelf de keuze maken tussen snelste en kortste.
Een voorbeeld. Van Kampen-binnenstad naar Zwolle-station is volgens de snelste weg (21 minuten) 20,8 kilometer. En volgens de kortste weg (22 minuten) 14,5 kilometer. Dat is (van 14,5 naar 20,8 km) meer dan 40% verschil.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
-Min
Tweede reactie onder de vraag:
"Ja, ik heb exact die route gereden."