Hoe krijg ik koppelen onder de knie?

Ik heb 3 rijlessen gehad maar het koppelen lukt maar niet, ik zie zelf nauwelijks verbetering..
Heeft iemand tips? Vooral als ik moet stoppen (of snelheid minderen) of juist wegrijden lukt het me niet goed.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
2.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De auto is trouwens een diesel
ronron1212
5 jaar geleden
Dat het een diesel is maakt verder niets uit
gewoon blijven oefenen
tinus1969
5 jaar geleden
Drie lessen is nix. De tip is meer rijlessen, zeg een stuk of 30-40.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Niet naar de versnellingspook kijken wanneer je gaat schakelen, dan gaat get fout. Luister naar de motor en voel wat je doet, zodra je gaat kijken gaat het fout. Als je de mogelijkheid hebt, ga dan oefenen met je vader of moeder op een privéterrein. Heb ik ook gedaan. 3 uur achter elkaar. Ik ging tijdens de lessen ook steeds de mist in met schakelen. Ik keek naar de versnellingspook tijdens het schakelen voor de zekerheid, en daardoor ging het steeds fout. Ik had de feeling niet. Na die 3 uur, was dat weg. Toen ging het op geluid en gevoel.

Antwoorden (2)

Vraag je rij instructeur uit te leggen wat koppelen is, koppelen zelf is niet moeilijk, maar het begrijpen op welk moment je wat moet doen wel.

Wanneer je het principe koppelen en schakelen kent is het een stuk makkelijker om te doen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De koppeling onderbreekt de aandrijving als je wilt stoppen, omdat het de bedoeling is dat de motor dan blijft draaien
Ook tijdens het schakelen moet de aandrijving onderbroken worden. Het mechanisme van een handgeschakelde auto is er niet op gemaakt om onder belasting te schakelen
Bij het wegrijden laat je de koppeling zover opkomen tot je voelt dat de auto gaat trekken, blijf hem op die stand houden tot de auto in beweging is en laat de koppeling dan verder opkomen. Bij de meeste auto's moet je dan een beetje gas geven