Op welke snelheid rijdt een auto gemiddeld het meest efficient?

Ik weet dat dit heel erg per auto verschilt, maar ik neem aan dat er ongeveer wel iets bekend is.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
2.9K
tinus1969
5 jaar geleden
Vuistregel is dacht ik dat de meeste auto's optimaal rijden bij een constante snelheid van 80-90 km/uur. Uit ervaring weet ik iig dat het benzineverbruik daarboven flink stijgt.
LeonardN
5 jaar geleden
Dat ligt volgens deze site ergens tussen de 60 en 95 km/u (40-60 mph). Er wordt ook een formule gegeven, maar de waardes in die formule ken je meestal niet.
https://auto.howstuffworks.com/fuel-efficiency/fuel-economy/question477.htm

Antwoorden (3)

Doorgaans ligt dat zo rond de 60 % van het max vermogen. (Lees max snelheid).
Om het precies te weten zou je vermogens en koppelkromme van de motor moeten hebben. Het meest efficiënt is de motor waar zijn maximum koppel ligt.
Toegevoegd op 09 september 2018 18:00: tekst
jc54
5 jaar geleden
jc54
5 jaar geleden
Wie, o wie is mijn minnaar???? Anoniem minnen, zonder de reden te omschrijven, daar schiet niemand iets mee op.
paulus811
5 jaar geleden
Geen min van mij, maar max vermogen is wel iets anders dan max snelheid. Een Bugatti Veyron zou bij 60% van 1001 pk dus het meest efficiënt zijn bij 600pk of zo rond de 260 km/u? Dat vind ik moeilijk te geloven.
LeonardN
5 jaar geleden
Van mij geen min, maar je geeft ook geen snelheid.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik vind het antwoord eigenlijk nog helemaal niet zo slecht. Eigenlijk een prima antwoord. Uitgaande van de koppelkromme, zit daarin een recht stuk. Binnen deze grenzen geeft de motor het meest efficiënte vermogen. Doorgaans is dat 70% van het maximale vermogen. Dit is niet in snelheid uit te drukken. Dat zal bij een Fiat 500 totaal anders zijn dan bij een Ferrari. Ook de versnelling waarin je rijdt heeft natuurlijk invloed op het meest efficiente vermogen en snelheid (zolang je binnen het rechte stuk van de koppel kromme blijft)
Van mij een plus +
jc54
5 jaar geleden
@ paulus811; Vandaar ook dat ik zeg : "doorgaans". Sport- race- en andere apart geconstrueerde auto's vallen niet onder "doorgaans".
paulus811
5 jaar geleden
Mijn auto, een BMW 320 diesel is heel 'doorgaans' en heeft een maximum snelheid van 230 km/u. Het meest efficiënt zou deze dus zijn tegen de 140 km/u? Nou, daar denkt de boordcomputer die het verbruik aangeeft, heel anders over.
LeonardN
5 jaar geleden
Maar goed, een hoop reacties en nog geen snelheid gegeven.
Ik neem aan dat 60% van het vermogen niet 60% van de snelheid is. Dus ik weet niet eens of wat paulus811 voorrekent wel datgene is wat jc54 voor ogen heeft.
paulus811
5 jaar geleden
@LeonardN, ik werd getriggerd door de tekst tussen aanhalingstekens waarmee de suggestie wordt gewekt dat vermogen en snelheid hetzelfde zijn, of in ieder geval gelijk opgaan. Nog een feitje over de Veyron dan, deze heeft 250pk nodig voor een snelheid van 250 km/u, om de 400 te halen is voor die extra 150 km/u 750pk nodig. Volgens mijn boordcomputer rij ik het zuinigst rond de 80 km/u. Dan heeft de versnellingsbak de hoogste versnelling gekozen.
LeonardN
5 jaar geleden
@paulus811 Dat bedoel ik dus precies te zeggen. Waarmee ik dus vooral aan probeer te geven dat 60% van max vermogen nooit zomaar tot een snelheid kan worden teruggerekend ook al weet je het max. vermogen. Wat de min dus nog relevanter maakt. Ondertussen dus ook een min van mij.
paulus811
5 jaar geleden
LeonardN, precies de min is verdient al is ie nog steeds niet van mij.
Dat ligt volgens deze site ergens tussen de 60 en 95 km/u (40-60 mph).

https://auto.howstuffworks.com/fuel-efficiency/fuel-economy/question477.htm
5 jaar geleden
Dat is de minimale snelheid waar je in de hoogste versnelling lekker rijdt zonder stoten.
Bij mij is dat 70 km/u
Ik heb een Nissan diesel nv200
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bordensteker
5 jaar geleden
+
Het zuinigst rijd je inderdaad bij het laagste toerental waarbij de motor nog regelmatig blijft draaien, d.w.z. niet gaat schokken, en dan uiteraard in de hoogste versnelling. Het is ook getest: https://www.nrc.nl/nieuws/2007/08/18/veertig-in-zn-vijf-11377030-a14296 . Word niet boos a.u.b.: véértig in z’n vijf (bij die auto dan).
En de invloed van de belasting van de generator en van pompen e.d. wordt door de boordcomputer uiteraard vanzelf meegenomen in de tijdens het rijden getoonde verbruikswaarden. Er was al eens een verwante vraag http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/autos/toerental-zuinig.516617 Als ik ’s nachts echt op mijn laatste liter benzine hoop nog tot aan een tankstation te komen, en er is niemand op de weg, dan zou ik iets van tegen de 40 gaan rijden op de buitenweg of in de bebouwde kom, en op de snelweg zou ik dan wel érg scherp opletten want dat is superlink. Maar technisch gesproken kom ik zo écht het verst. Het genoemde NRC artikel legt het uit.
LeonardN
5 jaar geleden
Tip als je het NRC stuk wil lezen, open dan een privévenster in je browser (CTRL-SHIFT-N voor chrome) en plak daar de URL in.