Waarom beslaan mijn autoruiten de hele tijd? De airco moet constant aan, wat voor weer het ook is.

Begin meteen met: de luchtcirculatie staat op van buiten naar binnen, geen recirculatie want dan is het nog erger.

Zodra ik de airco uitzet begint het meteen. Ben daar behoorlijk flauw van. Ik wil niet steeds met airco aan rijden. Het gaat dus niet om een paar minuten, ik moet de airco de hele rit aan houden, ook als die rit 2 uur duurt.

Raam open werkt niet voldoende of ik moet het helemaal open zetten. Kachel aan werkt niet.

En daarbij als de temperatuur in de auto normaal goed is...wil ik eigenlijk geen kachel of airco aan hebben. En dat gebeurt de laatste dagen wel.

Krijg ik het koud in de auto, omdat ik de airco aan heb.

5 jaar geleden
in: Auto's
2.7K
crispy
5 jaar geleden
controleer eens of je lekkage in de bodem hebt, waardoor je altijd natte matten hebt. Dat veroorzaakt ook altijd beslagen ruiten.
Cryofiel
5 jaar geleden
Crispy geeft een prima tip. Ook elders kun je kijken of zich daar vocht verzamelt. Over je laatste zin: ik ken het probleem ook, en ik zet dan ook de airco aan. Maar je kunt prima de airco en de verwarming tegelijk aanzetten (als het bij jou twee aparte systemen zijn). Dan gebruik je de airco niet om te koelen maar om de lucht te ontvochten, en gebruik je de verwarming om de temperatuur aangenaam te houden. Kost veel energie (dus: brandstof), dus je kunt natuurlijk beter het probleem oplossen. Maar zolang het probleem nog bestaat is dit een manier om te rijden zonder beslagen ruiten en met een aangename temperatuur.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Ja airco en verwarming tegelijk werkt idd prima, maar het is natuurlijk van de zotte als de temperatuur in de auto al goed is.
jc54
5 jaar geleden
Airco is niet alleen om temperatuur te regelen, al denken de meeste mensen dat wel. Het is lucht conditionering, het haalt ook vocht en vuil uit de lucht die je binnen krijgt.

Antwoorden (2)

Mijn gedachten gaan uit naar een natte bodem van je auto. @crispy gaf dit reeds aan in reactie. Het meest wat ik tegen ben gekomen is lekkende portierrubbers, achterbak/klep rubber alsmede afdichting van de achterlichten.. Dus lijkt het mij verstandig om eens onder de matten en kofferbakruimte te controleren of er vocht danwel water is.. Hier kan geen airco of kachel tegenaan en kost je extra energie(brandstof)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een airco koelt de van buiten toegevoerde lucht of, in de recirculatiestand, de lucht die al in de auto is. Daarbij zet zich vocht uit die lucht af op de bijna ijskoude ‘radiator’ en dat condensvocht moet worden afgevoerd. Als het afvoerbuisje hiervoor verstopt is, komt het condensvocht uiteindelijk op de vloer in en onder de automatten terecht, en wel _des te meer naarmate_ je de airco gebruikt! Zeker bij het huidige vochtige weer.

Normaal moet je daarom onder een met werkende airco stilstaande auto een klein plasje water zien ontstaan ergens pakweg tussen de voorwielen.
De garage kan een verstopt afvoerbuisje voor je oplossen, en het is niet uitgesloten dat een handig iemand dat voor je kan doen als de auto op een garagebrug of op van die metalen bokken waar de doe-het-zelver de voorwielen op kan rijden. Som kan dat al door voorzichtig het rechte eind van een fietsspaak van onder af in het pijpje te duwen. Als je hand daarbij ineens vies nat wordt, is dat dus een goed teken!

Maar soms kan er dus ook regenwater (of van plassen op de weg omhoog opspattend water) naar binnen lekken langs een ruitrubber of portierrubber. Of een plaatselijk doorgeroeste kokerbalk.

Bij een oude auto die hardnekkig water op de vloer blijft verzamelen kán het een brute maar effectieve oplossing zijn om op het laagste punt van de vloer met een grote spijker en een hamer domweg een gat in de vloer te maken, dan loopt alle water vanuit dat laagste punt voortaan meteen naar buiten.

In al deze situaties is het belangrijk om na het droogleggen van de bron van het water de matten te drogen!

Het is verder denkbaar dat het nú mede samenhangt met het voor Nederland opvallend vochtige, klamme weer. Laatst was het een week lang buitengewoon vochtig, en sinds deze maandag is dat weer het geval, vermoedelijk t/m donderdag. Als de weerman het over hoge nachtelijke minima heeft (als het ’s nachts niet beneden de 15 graden komt) is dat vaak een aanwijzing voor vochtige lucht.
Je kunt de relatieve vochtigheid op een hygrometer aflezen, maar als het dan overdag warmer wordt, zie je die vochtigheidsgraad zakken zonder dat er vocht uit de lucht weg is. (Ik vind relatieve vochtigheid daarom een onhandiger maatstaf dan het dauwpunt van de lucht. Maar ja, voor relatieve vochtigheid heb je simpele hygrometers, en een eenvoudige consumentenmethode om het dauwpunt af te lezen ben ik nog niet tegengekomen; ik volg de KNMI waarnemingen voor de luchtvaart, die vermelden het dauwpunt expliciet.)
Bordensteker
5 jaar geleden
Bordensteker
5 jaar geleden
Het warmtewisselaardeel in het interieur heet koeltechnisch de ‘verdamper’. Maar ik heb die vakterm in mijn antwoord vermeden, omdat hij verwarring kan stichten.
In de warmtewisselaar verdampt het koelmiddel in een gesloten circuit, en dat maakt de buitenkant van die ‘verdamper’ zeer koud. Daardoor kun je de te koelen lucht daarlangs blazen en dan _condenseert_ het vocht uit de lucht op die zgn. verdamper.
En pas als de condensafvoer verstopt zit krijg je dat het achterblijvende condensvocht in de stilstaande auto uit de onopvallend min of meer doorweekte vloermatten _verdampt_. En dan worden de ruiten van binnen telkens opnieuw kletsnat (het zijn bij een in de openlucht geparkeerde auto door warmte-uitstraling vaak de koudste interieurdelen). De ruiten worden de airco aan te houden tijdelijk droog (symptoombestrijding), maar de vloer wordt steeds vochtiger (de onder liggende oorzaak).