Mag je met caravanspiegels rijden op het moment dat je zonder caravan rijdt?

Op vakantie met de caravan. Op de camping caravan loshaken en installeren. Nog even boodschappen doen in het nabijgelegen dorpje. Oei, vergeten de caravanspiegels van de auto af te halen ! Ben ik hiervoor strafbaar ?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
4.5K
TurfGraver
5 jaar geleden
Zover mij bekend is het niet verboden MET extra spiegels te rijden.
Wel voor ZONDER als het nodig is.
Hou wel rekening mee dat de auto breder wordt daardoor.

Antwoorden (1)

Daar zijn meningen over te vinden, maar geen expliciete regel.
Spiegels mogen in het algemeen namelijk de geldende breedtegrenzen overschrijden.
Ik heb gezocht naar iets dat mijn veronderstelling staaft dat dat bij een solo-auto niet geldt voor de op dat moment onnodig ver uitstekende hulpspiegels. Maar daar heb ik geen regel bij gevonden.

Eerst wat meningen op caravan-forum.nl:
“Als de caravanbreedte in verhouding met autobreedte spiegelgebruik noodzakelijk maakt levert het niet-gebruiken een bekeuring op. Andersom geldt : Bij solo-auto caravanspiegels op de auto, bekeuring wegens onnodig uitstekende delen.”
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=71&t=18186#p243207 en
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=71&t=18186&start=75#p308290

“ik heb me trouwens ook ooit laten vertellen dat je ook strafbaar bent als je zonder caravan met spiegels rijdt.”
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=71&t=18186&start=75#p308260

Deze vraag speelt uiteraard vooral in het buitenland. Ik heb daarom ook gezocht in het Duits:
“Aber Du weisst schon, dass man diese [...] abnehmen muss, wenn man keinen Hänger hinter hat?
Man sieht es ja oft genug, dass die aus reiner Faulheit einfach dran bleiben.”
http://wohnwagen-forum.de/index.php?thread/74133-caravanspiegel/&postID=1041022#post1041022

Echter géén voorschrift terzake gevonden!

Maar uiteindelijk wel een uitspraak van een expert:
“Op een smalle weg is uw autospiegel eraf gereden door een tegenligger. Het ging daarbij om een auto met caravanspiegels (zonder caravan).U vraagt zich af of de betreffende bestuurder in dit geval altijd aansprakelijk is.
[...]
Om schade te kunnen verhalen zult u dus moeten bewijzen dat de tegenligger een fout heeft gemaakt als gevolg waarvan u schade hebt geleden. _Het rijden met caravanspiegels zonder caravan is daarvoor niet voldoende. Dat is namelijk niet direct een onrechtmatige handeling of een fout._ Indien de tegenligger bijvoorbeeld te hard reed of een andere mogelijkheid had om de aanrijding te voorkomen zou dat wel grond voor eventuele aansprakelijkheid kunnen zijn.”
https://www.anwb.nl/experts/Juridisch/vraag/64bcf9d6-d4dc-4442-b471-73066980003b/caravanspiegels (datum: 14-08-2017).

Antwoord: het wordt als onjuist verkeersgedrag beschouwd.
Maar het is niet expliciet verboden!

Hoed u echter voor het kapstokartikel: het is verboden om je zo te gedragen dat je andere verkeersdeelnemers in gevaar brengt of hindert (of dat zou kunnen doen).
Bordensteker