Kan er een verband bestaan tussen een verkeerde afstelling van een distributieriem en olieverbruik?

Onze Hyundai i30 uit 2007 heeft een abnormaal hoog olieverbruik. 1 liter op 200 km. rijden. Oliepeilstok was droog. Dit had ik niet verwacht.
Onlangs is een koppakkingrevisie uitgevoerd en daarbij is de distributieriem 1 tandje verkeerd opgelegd. Hiermee is 30 km gereden alvorens de riem alsnog goed is opgelegd. Kan deze verkeerde afstelling na 30 km te hebben gereden motorschade hebben veroorzaakt waardoor het inwendige olieverlies is opgetreden? De garage wil de komende weken elke vrijdag de auto zien en olie peilen alvorens verdre stappen worden gezet. Graag deskundig kritiek.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Antwoorden (1)

Ja, dat kan. 1 Tandje verkeerd zou genoeg kunnen zijn om de kleppen de zuigers te laten raken. In dat geval zou een zuiger gescheurd kunnen zijn, waardoor olieverbruik optreedt.
Let wel, het kán, ik zeg niet dat het zo ís.
jc54
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank je jc54 voor je reactie.
Ik houd dat in gedachten als ik volgende week met een veel lager oliepeil bij de garage kom te staan.