Is de navigatie standaard up-to-date bij een tweedehands auto?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
2.9K
SentWierda
5 jaar geleden
En wat als de navigatie ontbreekt - of er nooit is geweest?
Amadea
5 jaar geleden
Maakt vermoedelijk ook nogal uit of je het via een gerenommeerde autohandelaar doet, of via marktplaats of iets dergelijks.

Antwoorden (2)

Denk het niet,het zal eerder uw keuze zijn.Als die niet helemaal in orde is zou ik wat op de prijs afdingen.
fremar
5 jaar geleden
Even wat puntjes op een rijtje zetten.

Waar moet je op letten bij de koop van een auto met ingebouwd navigatiesysteem?

Vraag welke kaart geïnstalleerd is: bijvoorbeeld alleen die van de Benelux of van heel Europa (waardevoller).
Check de versie van de kaart en controleer of er een recentere is:
> Controleer allereerst de site van de autofabrikant of doe navraag bij de dealer.
> Veel updates zijn te vinden via www.navigation.com. O.a. voor navigatiesystemen met kaarten van Here Maps.
> Voor systemen met kaarten van TomTom Maps, kun je soms terecht op de site www.tomtom.com/nl_nl/.

En nu komt een opvallende zin: “Onderhandel over gratis kaartupdates bij de koop van een __nieuwe__ auto.”

Daar kun je m.i. al uit proeven dat een update bij een _tweedehands_ auto sowieso geen standaard is. De auto zelf is opgepoetst, maar de navigatie niet.

Sommige dealers bieden gratis updates aan bij (regelmatig) onderhoud. Je betaalt dan niets voor de updates zo lang je het onderhoud laat uitvoeren door de dealer of een door de fabrikant erkende garage.

Nog een punt van overweging: “Vraag de dealer of fabrikant hoelang er (überhaupt) nog updates worden uitgebracht voor dit model.”

Voor __occasions__: bedenk dat inbouwnavigatie een (flink) deel van zijn waarde verliest zonder recente kaart of als die niet meer te krijgen is. Overweeg dan een nieuw los systeem of een navigatie-app met levenslange kaartupdates.

De kaartupdate voor inbouwnavigatie kan namelijk erg duur zijn. Soms zijn de updates gratis, maar als je je portemonnee moet trekken ligt de prijs vaak hoog. Voor een eenmalige update betaal je tussen de €60 en €250.

Daarnaast zal zelfs een kaartupdate voor een ingebouwd systeem veelal ouder zijn dan je denkt. Ze lopen namelijk vaak flink achter op die van de kaartenfabrikanten zelf, zoals TomTom Maps en Here Maps. Dat komt omdat de kaarten nadien nog moeten worden aangepast voor de eigen navigatiesystemen van de autofabrikanten. Dat kan soms meer dan een jaar duren. De kaartinformatie is dan sowieso een jaar oud wanneer de update beschikbaar is.

Bron: Consumentenbond (bewerkt). Zie URL’s onderaan voor meer info.

“Uit ledensignalen blijkt dat er zelfs gloednieuwe auto’s worden verkocht met kaartmateriaal van vier jaar oud.” (ANWB in april 2018.)

Mijn conclusie: bij een tweedehands auto met inbouwsysteem is het bijgewerkt zijn echt niet te verwachten. Het oogt goed, maar stelt zonder vervolgactie vaak teleur.
Bordensteker