Kan mijn moeder een auto op haar naam zetten zodat ik daar ik kan rijden, zelf heeft zij geen rijbew?

Mag mijn moeder een auto en verzekering op haar naam zetten zonder rijbewijs dat ik daar in kan rijden ????

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
5.9K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Jennifr00, Het is mogelijk om zonder rijbewijs een auto op naam te zetten. Je hebt daar een Nederlands legitimatiebewijs met BSN voor nodig. Met buitenlandse documenten moet je bij de gemeente een BRP uittreksel aanvragen om de auto over te kunnen schrijven. Als je niet ingeschreven staat in een Nederlandse gemeente, is het niet mogelijk om een auto op jouw naam te zetten.
Nergens vermeld je dat jouw moeder niet is ingeschreven in een Nederlandse gemeente, er is dus geen vuiltje aan de lucht. Als jouw moeder bij het afsluiten van de verzekering alles naar waarheid invult, dus dat jij de hoofdbestuurder bent, is er absoluut geen sprake van fraude.
https://www.goedkopeautoverzekering.nl/blog/auto-op-naam-zetten-zonder-rijbewijs
Erna55
5 jaar geleden
@jennifer00 :
In een reactie zeg je:
-Mijn moeder heeft zelf geen rijbewijs dus kan er zelf niet in rijden,maar qua kosten plaatje scheelt dat erg veel. --
Waarom is het voordeliger voor jou om de auto op je moeders naam te zetten ?

Antwoorden (4)

Ja zeker, dat kan.
Wel is het verstandig als je moeder open kaart speelt met de verzekering en vertelt dat jij rijdt. Of OOK rijdt. Stel je voor dat de verzekering ineens niet uitbetaald omdat er iemand anders , jong net een rijbewijs? dus zonder jaren ervaring , in rijdt.
Neem geen risico met de verzekering, het kan je jarenlange ellende bezorgen, jou en je moeder.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Mijn moeder heeft zelf geen rijbewijs dus kan er zelf niet in rijden,maar qua kosten plaatje scheelt dat erg veel...
tinus1969
5 jaar geleden
Min; zie mijn eigen antwoord (het is fraude).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De verzekering moet alleen weten wie er het meest in rijdt.
Duidelijk in de bron: vaak is de regelmatige bestuurder de eigenaar van de auto, maar dit hoeft niet per se. Het kan zijn dat een vader eigenaar is van de auto en dat zijn zoon de regelmatige bestuurder is. Het is dan verplicht om aan te geven dat de zoon het meeste in de auto rijdt.
Als men dat naar waarheid opgeeft is er geen sprake van fraude.
tinus1969
5 jaar geleden
@JoanDarc: 'De verzekering moet alleen weten wie er het meest in rijdt."
Dat klopt -en dat bepaalt de premie. Daarmee verdwijnt ook het voordeel om de auto op naam van moeder te zetten (@Jennifer00: 'qua kosten plaatje scheelt dat erg veel"), want de premiehoogte wordt bepaald door wie de regelmatige bestuurder is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ De vraag is of het kan. Antwoord is helemaal goed. Ja dat kan.
Open kaart spelen moet men altijd bij afsluiten van verzekeringen ongeacht welke.
De eis is vaak dat de verzekeringnemer en de hoofdbestuurder op hetzelfde adres wonen. De hoofdbestuurder beïnvloedt de autopremie voor een deel, maar niet voor 100%.
Maar ook dat is allemaal geen wet van Meden en Perzen. Informeer dus goed bij diverse verzekeringmaatschappijen.
Als je zelf een rijbewijs hebt, kan dat zeker. Alleen bouw je geen no-claim op.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Min; zie mijn eigen antwoord (het is fraude).
Nee, dat kan niet.
Of genuanceerder; ze kan wel de verzekeringnemer en premiebetaler zijn, maar JIJ zult jezelf toch echt moeten opgeven als regelmatige bestuurder, en dat is wat de premie bepaalt. Zodra je namelijk betrokken raakt bij een ongeluk, zal de verzekeraar gaan kijken waarom iemand anders dan de regelmatige bestuurder aan het stuur zat -en zodra blijkt dat je moeder niet eens een rijbewijs heeft, zal de verzekeraar de positie nemen dat er sprake is van fraude. Het gedoe daarna is niet te overzien.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het kan wel
tinus1969
5 jaar geleden
@JoanDArc; het is verstandig om even voorzichtig te zijn, want dit is een klassiek geval waarbij de letterlijke vraag ('kan dit') eigenlijk niet precies vraagt naar waar het om gaat. dat blijkt heel duidelijk uit @Jennifer00 opmerking 'qua kosten plaatje scheelt dat erg veel'. Het scheelt alleen veel, als de verzekeraar niet weet dat @Jennifer00 eigenlijk de regelmatige bestuurder is -en dat is toch echt fraude en kan voor grote problemen zorgen. Mijn antwoord was in dit opzicht genuanceerd genoeg en duidelijk voorzien van link. Googlen op 'fraude regelmatige bestuurder' levert meer links die hetzelfde zeggen.
MarBet
5 jaar geleden
Maar waarom is het dan fraude? Mijns inziens zou het pas fraude zijn als de moeder wordt opgegeven als regelmatige bestuurder. Ik zou denken dat de verzekeraar de moeder niet accepteert als regelmatige bestuurder, wanf zij heeft immers geen rijbewijs.
tinus1969
5 jaar geleden
@MarBet; lees even goed en denk door: @Jennifer00 zegt 'qua kosten plaatje scheelt dat erg veel'. Het scheelt alleen veel, als die moeder ook regelmatige bestuurder wordt (of er vergelijkbare wijze een andere situatie wordt gemeld aan verzekeraar dan feitelijk juist is) -want dat bepaalt de hoogte van de verzekeringspremie.
Ik hamer daar op, omdat dit een geliefde truuk is (ook bv onder pubers met brommers) die er makkelijk en slim uitziet, en tot ont-zet-tend veel ellende kan leiden. Zie link en google anders zelf.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@MarBet, je hebt gelijk. Van fraude kan geen sprake zijn. Nergens blijkt uit de vraag dat Jennifer00 een truc uit wil halen, zij wil weten of het kan en of de info die zij heeft klopt. Hooguit kan de verzekeraar de aanvraag niet accepteren. De zgn truc die jeugdigen proberen te hanteren kan omdat de ouders wel een rijbewijs hebben. Een totaal niet te vergelijken situatie die vragensteller schetst. Deze stelt openlijk en onmiskenbaar dat de moeder geen rijbewijs heeft. Eerlijker kan men niet zijn.
tinus1969
5 jaar geleden
@JoanDarc -maar gaat @Jennifer00 het feit dat haar moeder geen rijbewijs heeft, ook aan de verzekeraar vertellen? Of heeft ze daar rekening mee gehouden toen ze zag 'qua kosten plaatje scheelt dat erg veel'?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De moeder sluit de verzekering, niet @Jennifer00 de dochter.
Zoals ik al in mijn antwoord schreef, gaat het om openheid van zaken. Is de verzekering op de hoogte van alle feiten, dan hoor je hun beslissing/aanbod.

Ondertussen is antwoord op de vraag: Ja, het kan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Min
Vergat ik even. Het is zeker geen fraude.
LeonardN
5 jaar geleden
Kunnen de mensen die zeggen dat het kan een voorbeeld geven van een verzekeraar die dit accepteert?
In de regel niet, er zijn echter uitzonderingen mogelijk, dat zijn niet de uitzonderingen die jij beschrijft dus voor jouw situatie is het antwoord "NEE".

https://weblog.independer.nl/autoverzekeringen/autoverzekering-afsluiten-zonder-rijbewijs/

Autoverzekering afsluiten zonder rijbewijs: kan dat?
In Nederland is iedereen die in het bezit is van een auto verplicht om een autoverzekering af te sluiten. Het klinkt logisch dat iedereen die een auto heeft ook een rijbewijs heeft. Maar het komt wel eens voor dat je zonder rijbewijs een autoverzekering af wilt sluiten. In dit artikel leggen we uit hoe en waar je zonder rijbewijs een auto kunt verzekeren.

Waarom sluit een verzekeraar niet zomaar een autoverzekering zonder rijbewijs?
De meeste Nederlandse verzekeraars hebben als harde eis dat je een rijbewijs hebt. Wanneer je namelijk een auto of ander voertuig op je naam zet, betekent dit dat je als kentekenhouder een verzekeringsplicht hebt. Je mag alleen zelf niet in de auto rijden omdat je geen rijbewijs hebt. Je bent dus niet de regelmatige bestuurder. Het is voor de verzekeraar niet duidelijk wie er dan wel in de auto gaat rijden.

Geen rijbewijs en toch een autoverzekering afsluiten?
In bepaalde situaties kan het voorkomen dat je een autoverzekering wilt afsluiten, maar op dat moment (nog) geen rijbewijs hebt. Wat moet je doen?

Nog geen rijbewijs
Als je nog geen rijbewijs hebt, kun je geen auto verzekeren. Bezit je wel een auto dan moet je het kenteken laten schorsen bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). En de auto moet je op privéterrein laten stallen, want alleen dan heb je geen autoverzekering nodig.

Rijbewijs verlopen
Zonder geldig rijbewijs mag je niet rijden, dus ook niet met een verlopen rijbewijs. Moet je echt een autoverzekering afsluiten en kun je niet wachten tot je jouw nieuwe rijbewijs hebt? Bel dan even met onze autoverzekeringsexperts (035 – 626 5544). Zij bespreken graag met jou wat de mogelijkheden zijn om dit probleem op te lossen.

Rijbewijs ingevorderd
Als je rijbewijs is ingevorderd, is het bijna niet mogelijk om een nieuwe autoverzekering af te sluiten. Wij raden je aan om gewoon bij je huidige verzekeraar te blijven. De enige verzekeraar die je onder bepaalde voorwaarden wel geaccepteerd is Rialto.