Kan de autodealer achteraf mij meer laten betalen na een koopovereenkomst?

Ik heb gisteren een nieuwe wagen gekocht voor € 20.000,-. Nu belt de dealer mij op dat er een vergissing is gemaakt en dat de wagen een stuk duurder is . Ik heb een koopovereenkomst getekend voor de prijs van € 20.000,-. Kan de autodealer mij meer laten betalen na een fout die ze hebben gemaakt?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
1.4K

Antwoorden (2)

nee, tenzij de vergissing meteen al overduidelijk had moeten zijn. Voorbeeld een dure sportauto, die normaal 200.000 kost en nu voor 20.000 euro wordt verhandeld. De koper moet dan zich realiseren dat dat niet kan er dat er wat aan de hand is. Een vergissing is dan niet vreemd. De verkoper kan hier later op terug komen.

Bij minder grote bedragen, bijv 20.000 ipv 22.000 is het een ander verhaal. Kan ook berusten op strak onderhandelen en de verkoper zit er dan aan vast. Je kan hem houden aan het contract.
AlphaLimaSierra
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
het gaat hier om een bedrag van 4000 euro meer om dat hij zich vergist heeft met de korting
kan ik een schade vergoeding vragen . want ik wil echt geen 4000 euro extra betalen voor de wagen
Kijk eens in de koopovereenkomst. Zo goed als zeker staat daar ergens dat het contract wordt gesloten onder voorbehoud van goedkeuring door de directie. Oftewel:de verkoper is niet volledig bevoegd, en ze kunnen er zolang de auto niet is geleverd en betaald nog onderuit.
Je kunt protesteren en argumenteren natuurlijk, maar ik ben bang dat je aan het kortste eind trekt.
Mijn advies: Vraag hen te bevestigen dat ze de overeenkomst (waar de prijs een onderdeel van is) blijvend niet willen nakomen. Als ze ja zeggen, wegwezen daar.
NB: sommige dealers / verkopers doen dit soort dingen met opzet. Trap er niet in.
5 jaar geleden
gvrox
5 jaar geleden
Er is een uitspraak geweest van de rechter dat zo'n beding onredelijk bezwarend is: https://jure.nl/ECLI:NL:RBZLY:2005:AU5011 dus mogelijk staat vraagsteller sterker.
teusvh
5 jaar geleden
Interessante uitspraak. Kende ik nog niet.
Kun je zeker onder de aandacht van de verkoper brengen.
Maar pas als hij zich op die clausule beroept natuurlijk.
Eerst maar eens informeren waarom je moet bijbetalen.
En bedenk ook: procederen is niet gratis.
Weeg goed af wat je kosten en kansen zijn voor je er een advokaat bij haalt.
teusvh
5 jaar geleden
Zie nu weer dat het om een verschil van 4000 Euro gaat.
Zeker de moeite waard om niet zomaar te laten waaien.