Hoe verwijder ik hars van mijn auto?

Mijn auto heeft een paar dagen onder een dennenboom gestaan. Uit die boom druppelde hars op de lak.

Hoe verwijder ik die hars het beste?

Cryofiel
5 jaar geleden
in: Auto's
2.6K
Ivana
5 jaar geleden
Het in de zon plaatsen is een advies geweest van de garage. Het is daarna een positieve ervaring geworden.
Dezelfde truc passen we toe bij onze 'De Waard tent' als we in het zuiden van Frankrijk weer hars hebben opgelopen onder de bomen op de camping. Simpel en effectief.

Antwoorden (2)

Niks aan doen. Zet de auto in de zon, dan verdampt de hars.
5 jaar geleden
paulus811
5 jaar geleden
Dat is niet zo, de hars brandt alleen maar verder in.
Was de auto grondig, er mag niet een zandkorrel meer op de lak aanwezig zijn. Spuit daarna de lak in per 30cm2 met een glijmiddel voor klei. Kneed de klei tot deze zacht is tot een pannenkoekje en ga daarmee over de lak tot je een spiegelgladde afwerking hebt. Dan de lak afnemen met een microvezeldoek. Vervolgens polijsten met een machine of met de hand (neem dan Ultimate Compound van Meguiars). Weer afnemen met een microvezel doek en de auto in de was zetten. Het mooiste is om voor het in de wassen nog een 'glazen' te gebruiken, soort voedingsmiddel voor je lak waardoor de kleur opfrist.

Je kunt dit alles ook laten doen, Groupon heeft soms een aanbieding voor rond de 100 euro. Dat lijkt veel, maar als ik mijn auto behandel zoals hierboven moet ik 10x (wassen, drogen, kleien, afnemen, polijsten, afnemen, glaze, afnemen, was, afnemen) over het totale auto oppervlak en dan heb ik het nog niet over de wielen en het interieur gehad.
paulus811
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
Toch lijkt spiritus het ook uitstekend te doen:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/dennenhars-verwijderen.2288/
paulus811
5 jaar geleden
Ik zou het zelf niet gebruiken, spiritus laat een blauwe waas op je lak achter, is brandgevaarlijk en verwijdert je waslaag (maar dat doet vrijwel elke methode). Verder heb ik er geen ervaring mee, proberen op een niet zichtbaar stukje lak kan natuurlijk altijd.
SimonV
5 jaar geleden
Plus. Bedankt!