Waarom maakt de wagen een zoemend geluid?

Hallo

Ik rijd dus met een Opel Meriva A uit 2005 met 98000 km op de teller en voorwielaandrijving.

Nu als ik iets van 30-50 km rijd, dan krijg ik (zoals ik hoor waarschijnlijk recht vanachter) een soort van zoemend geluid ("WHOEWHOEWHOEWHOE"), ik heb al ergens gelezen dat het de wiellager zou kunnen zijn, maar op de keuring (vorige maand, dus hij maakte ook al dat geluid), zeggen ze er niets van.

Wil dit dan zeggen dat het nog niet ernstig genoeg is en er nog een hele poos mee kan verder gereden worden?

Alvast bedankt!

5 jaar geleden
in: Auto's
2.8K

Antwoorden (1)

Toen ik je vraag las dacht ik gelijk aan je lager, die je vervolgens verder in je vraag ook benoemde. Maar er kan meer aan de hand zijn, en zal ze proberen te benoemen:
* Je kogellager is aan vervanging toe als hij versleten is, maar je hebt diverse gradaties van slijtage. Dit is aan de keurmeester om te bepalen.
* Je kogellager wordt onvoldoende gesmeerd. Gebruik het juiste kogellager vet
* Er zit speling op je kogellager Die samen met een onbalans op jouw achterwiel dit probleem veroorzaken.

Het lijkt mij eerder hinderlijk dan ernstig maar voor je gemoedsrust zou je het beter kunnen laten oplossen. Zolang de lagers niet droog lopen voorzie ik geen probleem. Maar als het mijn auto was zou ik beide achterwiellagers laten vervangen en de achterwielen dynamisch laten balanceren.