Stuurbekrachtiging doet het na een tijdje rijden niet meer, waar ligt dit aan?

Het gaat om een VW Polo uit 2006. Als ik de auto na lang uit gestaan te hebben (bijvoorbeeld in de ochtend) start, werkt alles naar behoren, maar na zo'n 15 minuten werkt de stuurbekrachtiging niet meer en stuurt de auto dus heel zwaar. Waar kan dit aan liggen, en is het schadelijk voor bepaalde onderdelen om met dit probleem verder te rijden?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heb je nog genoeg hydraulische vloeistof in het reservoir zitten? Zo ja, schuimt het?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Aha, ik zie dat het een elektrische pomp is, dat maakt het een stuk moeilijker zoeken. Want problemen met de dynamo zorgt er voor dat de pomp buiten werking wordt gesteld omdat deze >50A trekt tijdens bedrijf. Dus controleer of je Accu nog in orde is, en je dynamo goed laadt, anders zouden koolborstels nog een issue kunnen zijn. Verder zijn die dingen erg robuust en kan er weinig meer mis zijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Auto’s met Elektrische stuurbekrachtiging hebben nogal de neiging na loop van de tijd af en toe uit te vallen. Mogelijk zijn de contactpunten Vd pomp gaan oxideren, opschuren en contactspray doet wonderen. Fiat punto’s uit 2005 hebben hier ook nog wel eens last van. Succes!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
"contactpunten Vd pomp gaan oxideren"
Je bedoelt de koolborstels? Die zijn van koolstof en oxideren niet.

Antwoorden (1)

Hebt u het oliepeil van de stuurbekrachtiging al gecontroleerd?

Bij een te laag peil kan de bekrachtiging uitvallen anders moet u de aandrijfriem laten controleren,