Werkt een smartkey met hetzelfde signaal als een 'klikker'sleutel?

Tegenwoordig hoor je verhalen dat ze dmv signaalkopiering met je auto wegrijden. Nu weet ik dat het bij een smartkey om een constant signaal gaat. Hoe werkt dit bij het signaal dat een sleutel met drukknop die alleen op commando werkt? Zou dit ook te kopieren zijn?

5 jaar geleden
in: Auto's
1.4K

Antwoorden (1)

Sleutels zoals jij beschrijft werken met een zogenaamd sessie ID, elke 5 of 10 of 15 minuten verandert de key, dus alleen binnen die tijd kun je de sleutel overdracht kopiëren en misbruiken om de deuren weer open te krijgen. Ik gebruik thuis Domoticz i.c.m. RFXCom transceiver om alle KAKU schakelaars te kunnen bedienen, als leuke bijkomstigheid zie ik ook op die frequentie(433MHz - 580MHz) de communicatie van zonnepanelen om mij heen, en de autosleutels van de buren die 's ochtends vertrekken en 's avonds weer aankomen. Zo weet ik dat die sessie ID's telkens veranderen.
Smartkeys werken een tikkeltje anders, zodra je de handle van de deur aanraakt zendt de auto over de 125KHz frequentie een signaal naar de key die op haar beurt de ''roling" key verstuurt, elke ontvanger(sleutel en auto) hebben een private key, en de public key gaat OTA. Het is voor mij niet mogelijk zulke sleutel te kapen en weer uit te sturen als prank voor m'n gezellige buurtjes, alleen met speciale apparatuur die dicht bij de auto is en dichtbij de sleutel geeft je de gelegenheid de auto te starten.
Toegevoegd op 23 april 2018 14:44: tekst, afbeelding
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Uitdraai van Domoticz van heden ochtend:
   20 RFXCOM 15D4BBE 2 Unknown AC Off - -
   15 RFXCOM 11CB336 1 Unknown AC Off - -
   24 RFXCOM 3464620 1 Unknown AC Off - -
   14 RFXCOM 15D4BBE 1 Unknown AC Off - -
   11 RFXCOM 11CB336 3 Unknown AC Off - -
   9 RFXCOM 11CB336 2 Unknown AC Off - -
   23 RFXCOM 15D4C92 1 Unknown AC Off - -
gvrox
5 jaar geleden
Waarom zouden zulke sleutels gebruik maken van een session ID, en niet van een challenge-response systeem met een symmetrische geheime sleutel ? Zo voorkom je heel simpel een replay attack.