mag je met een i.v.p.kaart parkeren in een gebied wat alleen bestemd is voor vergunninghouders?

Europese invalideparkeerkaart, vergunninghoudersplaatsen

6 jaar geleden
in: Auto's
1.6K
ronron1212
6 jaar geleden
Nee daar mag je niet parkeren.
Herman63
6 jaar geleden
Is het ook niet zo dat het per plaats verschilt?
ronron1212
6 jaar geleden
Nee dat is niet zo
Inekez1
6 jaar geleden
Onzin, ronron. In veel plaatsen mag het niet, maar bijvoorbeeld in Assen mag het wel.
"Naast het parkeren op parkeerplaatsen die speciaal zijn aangelegd voor gehandicapten, kunt u ook gebruik maken van andere parkeergelegenheden. U mag bijvoorbeeld parkeren op de betaalde parkeerplaatsen in het centrum en in de straten waar vergunning parkeren geldt." https://parkeren.assen.nl/parkeren-gehandicapten
Inekez1
6 jaar geleden
@Herman63, vrijwel elke gemeente heeft op de website ergens staan wat de regels zijn voor het parkeren met een parkeerkaart voor gehandicapten. Even googlen (parkeren + invaliden + 'gemeente/plaats') of de zoekfunctie op de gemeentesite gebruiken.

Antwoorden (1)

Dat hangt van de gemeente af. Uitgangspunt is dat het niet is toegestaan.

"Waar mag ik met een gehandicaptenparkeerkaart parkeren?

Met een gehandicaptenparkeerkaart mag u op 3 soorten gehandicaptenparkeerplaatsen uw auto parkeren. Daarnaast mag u parkeren op plaatsen waar het bord ‘Verboden te parkeren’ staat. Ook kunt u soms gratis parkeren op een gewone parkeerplaats bij een parkeermeter. Op sommige parkeerplaatsen moet u een parkeerschijf gebruiken.

Gehandicaptenparkeerplaatsen

Er zijn 3 soorten gehandicaptenparkeerplaatsen waar u met een gehandicaptenparkeerkaart uw auto mag parkeren.

    Algemene gehandicaptenparkeerplaats
   U herkent een algemene gehandicaptenparkeerplaats aan een blauw verkeersbord met een witte P en een wit rolstoelsymbool (verkeersbord E6). Bij het verkeersbord kan op de bestrating een groot wit kruis staan. Alleen voertuigen met een gehandicaptenparkeerkaart mogen hier parkeren.

    Gehandicaptenparkeerplaats op kenteken
   Een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken is een gereserveerde parkeerplaats. Bijvoorbeeld bij een woonhuis. Onder het blauwe bord met het rolstoelsymbool hangt een wit bord met een kenteken. Alleen de auto of het gehandicaptenvoertuig met dit kenteken mag hier staan.

    Gehandicaptenparkeerplaats op kenteken met tijdsaanduiding
   Een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken met tijdsaanduiding is een gereserveerde parkeerplaats. Het is een parkeerplaats op een plek waar u op vaste tijden komt. Bijvoorbeeld uw werk. Onder het bord met kenteken hangt een wit bord met dagen en tijden. Binnen deze uren mag alleen u hier parkeren. Op andere uren mogen ook anderen op deze plaats parkeren.

Gehandicaptenparkeerplaats met parkeerschijf
Bij een gehandicaptenparkeerplaats kan een bord staan met een maximale parkeerduur. U moet dan een parkeerschijf gebruiken. Gehandicaptenparkeerplaatsen voor een maximaal aantal uren hoeven geen blauwe streep te hebben.

Gewone parkeerplaats bij parkeermeter
Soms kunt u met uw gehandicaptenparkeerkaart gratis parkeren op een gewone parkeerplaats bij een parkeermeter. Dit kan in ongeveer de helft van de Nederlandse gemeenten. In de andere gemeenten moet u dus wel betalen bij een parkeermeter of een automaat. (...)

Parkeren bij een parkeerverbod

Met een gehandicaptenparkeerkaart mag u parkeren op plaatsen waar het bord 'Verboden te parkeren' staat (E1). Omdat u hier maximaal 3 uur mag staan, moet u een parkeerschijf gebruiken. (...)"
Computoon