Houdt boordcomputer rekening met reservereservoir brandstof bij resterend aantal km?

Laatste ging ik tanken toen het brandstoflampje brandde, ik zou volgens de BC nog zo`n 70 km kunnen rijden ( rij ongeveer 1 op 12). Bij het tankstation kreeg ik er ``maar ``38L in mijn 50L tank. Dwz dat er dus nog 12L in zat, wat bij 1 op 12 toch goed is voor 130KM.

Is het dus zo dat wanneer BC aangeeft 0KM resterend, dat je daarna pas overschakelt op het reserve brandstof? Dit moet haast wel .. want 12L resterend en 70KM daarmee kunnen rijden lijkt me ook niet te kloppen..

Bedankt

(Doet er niet toe maar volgens mijn boekje kan je wanneer het lampje gaat branden nog minimaal 50KM rijden (wat ook klopte, want het ging branden toen er nog 100 resterend op de BC stond)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarom niet met een jerrycan achterin met 5 ltr benzine de proef op de som nemen? Gewoon gaan rijden, en pas wanneer de BC zegt dat er 0 kilometer over is de tellerstand onthouden of de dagteller even resetten, zo weet je hoelang je nog kunt rijden als BC 0 km zegt en waar de motor daadwerkelijk stopt wegens brandstof tekort.
Reddie
6 jaar geleden
@Buurmannetje, plus.
The proof of the pudding is in eating it.

Antwoorden (1)

Je hebt geen 'reserve' brandstof of aparte reserve brandstoftank. Je tank is waarschijnlijk iets groter dan in het boekje en de boordcomputer is zo ingesteld dat deze altijd een extra veilige marge aangeeft. Beiden zodat je niet zonder benzine komt te staan (en daarmee eventueel je brandstofpomp beschadigd).
Ook is het zo dat de hoeveelheid brandstof in de tank bij veel auto's alleen wordt gemeten bij starten. De meter gaat naar beneden op basis van de boordcomputer, na een lange rit kan hier dus meer afwijking zijn dan met de daadwerkelijke vulling van de tank.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Ook is het zo dat de hoeveelheid brandstof in de tank bij veel auto's alleen wordt gemeten bij starten. De meter gaat naar beneden op basis van de boordcomputer."
Is niet zo, ik heb een Audi en een Mini en bij beide is het zo dat als ik tank bij een service station waar nog getankt voor je wordt ik de benzinemeter zie stijgen terwijl de motor draait.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hi Buurmannetje, zal wel per merk/type verschillend zijn. Ik zie het bij een Citroen en Renault welke ik beide op gas heb gereden. Bezinemeter daalt tijdens het rijden alsof ik op benzine zou rijden, terwijl er geen verbruik is. Bij volgende rit staat de benzinemeter weer hoger.