Waarom brandt mijn accu lampje?

Het betreft een Ford ka van 2005. Accu is vervangen en dit heeft het probleem niet opgelost. Dynamo geeft 14.4 volt en dit is zoals vernomen goed. 144.500 km gelopen. Iemand enig idee?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
5.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Met een accutester kom je achter de ware reden. Dat je dynamo 14V geeft zegt niet zoveel, want bij accu's telt A vooral.

Antwoorden (1)

Het zou kunnen zijn dat de bedrading tussen lampje en de dynamo (D+) ergens massasluiting maakt. Asl het goed is, zet je door de auto op contact te zetten een spanning op het acculampje, die vervolgens via de bedrading en de D+ van de dynamo aan massa ligt. Door de motor te starten gaat de dynamo stroom leveren en zet een "tegengestelde" spanning op de D+, waardoor op het acculampje twee plussen staan en daardoor uit gaat.
Als het niet goed is, zoals bij jou het geval is, dan ligt het lampje bij draaiende motor toch nog ergens aan massa ( geen twee plussen tegenover elkaar).
jc54