Waarom mag je al rijlessen volgen als je nog geen theoriecertificaat hebt?

Want dat is toch levensgevaarlijk? Als je er de spreekwoordelijke kaas niet van gegeten hebt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
1.2K
MarBet
6 jaar geleden
Er zit iemand naast je die dezelfde pedalen heeft, extra spiegels om mee te kunnen kijken en diegene kan in noodgevallen een ruk aan het stuur geven. Je bouwt natuurlijk langzaam op en begint niet direct met het meest complexe. Dus levensgevaarlijk is het niet. Veel mensen leren de theorie beter als ze het tegelijk ook in praktijk brengen. Het praktijkexamen mag wel pas als je het theorie-examen hebt behaald.

Antwoorden (2)

Praktijklessen en theorielessen zijn twee heel verschillende dingen. Als je de theorie volkomen beheerst, wil dat nog niet zeggen dat je ook in een auto kunt rijden, en omgekeerd, als uitstekend kunt autorijden, wil dat nog niet zeggen dat je alle verkeersregels kent.
Je hoeft beide facetten niet ná elkaar te leren, dat kan ook gelijktijdig.Dus rijlessen volgen terwijl je geen theoriecertificaat hebt.
jc54
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar je hebt toch de theorie nodig om de praktijk tot een goed einde te kunnen uitvoeren. Want het lijkt me heel onverantwoord om iemand op de weg te laten rijden (al rijdt degene in kwestie uitstekend) die de regels niet kent
Tijdens rijlessen zit er een instructeur naast je. Ook al heb je zelf geen benul van voorrangsregels, als de instructeur zegt 'stop' moet je stoppen. Doe je dat niet of te laat, dan kan hij met eigen pedalen ook nog ingrijpen en de auto op tijd stil zetten. Niet gevaarlijk dus. Uiteraard moet je wel je theorie-examen hebben gehaald voordat je praktijkexamen mag doen.
Inekez1