Wie is fout of schuldig bij aanrijding op een gelijkwaardig kruispunt in deze situatie?

Een tijdje geleden ben ik samen met een andere bestuurder een klein, krap kruispunt tegemoet kom rijden. Ik kom in dit geval van rechts en wil links afslaan. De andere bestuur komt van links en ziet mij aankomen. Hij mindert vaart tot hij bijna stil staat maar laat zijn auto toch nog uitrollen. Inmiddels ben ik bezig met de draai te maken en krijg ik te laat door dat ik bocht niet meer kan maken en in een fractie raakt de zijkant van zijn neus de binnenkant van mijn auto.

De bestuurder geeft aan dat hij stil stond en mij voorrang geeft en mij keurig liet afdraaien. Maar daar ben ik niet mee eens omdat hij de auto liet uitrollen en ik anders gemakkelijk de bocht had kunnen nemen. Buiten het nietes/welles verhaal vraag ik me af wie hier gelijk heeft wanneer we de regels navolgen en wie dus sterker staat? Rechts heeft voorrang of een stil staande auto die geraakt wordt, wie treft hiet schuld?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
1.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Staat die andere auto nu stil of niet, dat is niet helemaal duidelijk of is dat juist de discussie
bamibal
6 jaar geleden
Dat is moeilijk te zeggen. Het zou best kunnen dat jij de bocht te krap hebt genomen. Ook als de andere bestuurder niet stil stond, maar nog niet de kruising overstak, kan het jouw schuld zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ iHave, voor zover ik het begrijp uit de vraag is dat juist de discussie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Laat het jullie verzekeringen uitvechten. Grote kans dat de jullie beiden jullie eigen schade moeten betalen.

Antwoorden (2)

Het klopt dat rechts voorrang heeft, maar hij gaf u wel voorrang, ik denk gewoon een verzekerings kwestie en niet wakker van liggen
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dan voor je bericht,
De gene die geen voorang geeft aan rechts op een gelijkwaardig kruispunt is fout. Als hij remt en dan de auto nog een stuk door laat rijden noem je dit een scheinbeweging, dit is levensgevaarlijk en daarom verboden. Maar je kan het beter laten op de voorang kwestie want dat kan je wel hard maken. Succes verder.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Ik zal je argumentatie gebruiken voor de verzekeraar, indien er naar gevraagd wordt en de situatie van aanrijding niet helemaal duidelijk is. :)