Waarom start mijn diesel bus slecht deze kou?

Ik heb een LDV Maxus (Zegt jullie waarschijnlijk niks maar zit een Chrysler Voyager motorblok in).
Als hij een nacht stilgestaan heeft in deze koud dan wil hij 's ochtends bijna niet starten, paar dagen terug moest ik hem echt jumpstarten.
Dit probleem had ik vorig jaar ook en er is toen een nieuwe accu in gegaan wat het probleem wat minder maakte, maar volgens mij ligt het niet aan de accu.
Ik heb 2 gloeibougies nagekeken en die waren goed, de andere 2 kon ik niet bij komen.
Accu is 95aH en 900A koudstartstroom, best een zware accu dus.
Accu geeft een spanning van 12.4V moet voldoende zijn lijkt me? Tijdens het starten komt de spanning niet onder de 10V.
Ik heb ook geen lekstroom gemeten, en de dynamo geeft 14.5V ook met alle verbuikers aan.
Toch als ik de accu eruit heb gehaald en hem een paar uur aan de lader heb gezet lijkt de startmotor sneller rond te draaien en wil hij eerder aan.
Maar gister avond heb ik een omweg naar me huis gemaakt van 45 minuten en nu net ging hij nog maar net aan (ja ik gloei voor).
Ook gaat het motor management lampje branden als hij zo moeilijk start, ik heb hem uitgelezen en de foutcode gaat over de krukaspositiesensor. Na enige tijd rijden gaat het lampje weer uit dus ik vraag me af of dit een oorzaak of een gevolg is van het slechte starten.
Als de bus eenmaal een keer gestart is geweest, dan start hij heel de dag weer.
Ik moet erbij zeggen dat ik veel korte stukjes rijd van 15 minuten.
Wat zou het kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
4.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat ik er aan wou toevoegen is dat hij hydraulische klepstoters heeft, aan de kleppen zal het niet liggen.
Het lijkt erop dat de startmotor te langzaam rond draait, maar dit is de 2e accu in 2 jaar.
Zou het aan de startmotor kunnen liggen, te dikke olie, inspuiting, de andere 2 gloeibougies waar ik niet bij kon komen of toch de nokkenaspositiesensor? Ik weet t niet meer.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoi goedendag een vraagje, heb je de oplossing gevonden. Ik heb het zelfde gaat ook om de zelfde voertuig. Ik hoor het graag Mvg

Antwoorden (1)

Komt omdat je accu niet tegen kou kan, kou trekt je accu leeg, het beste is je accu helemaal ontladen en opnieuw oplade of een nieuwe accu er in zetten als het echt helemaal niet gaat. Lukt het nog niet dan moet je even je ontsteking na kijken, soals je bougietjes, die kunnen nat zijn geworden en met de kou bevroren zij dus even vervangen en je bougiekabels even chacken. het kan ook zijn dat je olie te dik is, als jij bijvoorbeeld 10w40 gebruikt dan zou ik beter 5w40 gebruiken, die is bij kou wat minder dik. Succes
Verder zou ik me er niet druk om maken, iedere wat oudere auto heeft dit. Als je start zou ik wel de koppeling in drukken, dat ontlast de motor van de versnelingsbak en maakt het dus wat makkelijker om te starten.

Oja als je bijvoorbeeld van 10W40 naar 5W40 gaat wel even verversen, niet zo bij gooien.

Meestal is het een accu kwestie.
Toegevoegd op 05 maart 2018 23:08: tekst