Moet je je hand op de pook houden na het schakelen?

Ik heb laatst een rijles gehad. De rijinstructuur wees me er steeds op dat ik mijn hand op de pook moest houden totdat ik klaar was met het laten opkomen van de koppeling. Ik vind dat je weer zo snel mogelijk 2 handen aan het stuur moet houden.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
2.3K
VraagAntwoord66
6 jaar geleden
Iedere rijinstructeur heeft zijn eigen manier van les geven. Zelf heb ik het zo niet geleerd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat hoor ik heel vaak @VraagAntwoord66
Maar het is dus geen regel?
paulus811
6 jaar geleden
Hand op de pook houden is onzin, want de bak staat al in de versnelling. Je loopt bovendien het risico deze onbedoeld uit de versnelling te halen. Vraag de instructeur eens waarom hij vindt dat je je hand op de pook moet houden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Hand op de pook houden is onzin, want de bak staat al in de versnelling."
Van 1 -> 2 is zo kort dat het helemaal geen zin heeft om weer naar het stuur te gaan, onnodige handeling.
paulus811
6 jaar geleden
@Buurmannetje, van 1 naar 2 heb je gelijk maar mijn interpretatie van de vraag was dat het voor alle versnellingen geldt.

Antwoorden (2)

Als je de koppeling op laat komen en de pook zit niet goed in de versnelling, dan heb je een probleem. Ten eerste is dat slecht voor de auto en ten tweede moet je dan de koppeling weer intrappen en je hand weer naar de versnelling brengen. Ondertussen ben je aan het rijden met ingetrapte koppeling en dat is gevaarlijk omdat je te weinig controle hebt over het voertuig.

Het is niet verplicht volgens de wet of de examenregels om je hand op de pook te houden tot na het schakelen, maar volgens de (gehanteerde interpretatie) van examenregels niet toegestaan om langer dan nodig te rijden met ingetrapte koppeling. De techniek van je instructeur helpt je dus een examenfout te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit is weer eens een andere kant van het verhaal. Ik ga het eens vragen wat de precieze reden is.
Nee, zodra je hebt geschakeld dien je de hand van de pook te nemen. Door de overbrenging naar de versnellingsbak kan het zijn dat als je de hand op de pook houdt onderdelen sneller slijkten. Het is dus verstandig om dat niet te doen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een rij examinator kan dit heel vaak opvatten dat je onzeker bent en zo blijft controleren in welke versnelling je bent geschakeld