Waarom verschillen sommige kentekenplaten van kwaliteit?

Ik zie sommige kentekenplaten heel erg "gedrukte" letters en cijfers hebben, anderen hebben weer heel simpele letters en cijfers. Verschil is goed te zien op bijlage. Normaal Nederlands kenteken met de voor mij erg "gedrukte" kwaliteit en de witte en motorkentekenplaat zijn wat "normaler".

Toegevoegd na 2 minuten:
https://cl.ly/441J2w2N362l

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
7.7K
TurfGraver
6 jaar geleden
Omdat ze elk een ander doel hebben.
http://www.kentekenplaatmaken.nl/soorten.php
LeonardN
6 jaar geleden
Dat heeft er weinig mee te maken. De soort heeft invloed op de kleur en type gebruik, maar dat zegt niets over of het een geponste of een beletterde kentekenplaat wordt/is. Je zou een reguliere en een taxi plaat van 1 bedrijf(A) kunnen krijgen, maar ook een iets andere reguliere en taxiplaat van een ander bedrijf(B). Dan lijkt taxi(A) meer op regulier(A) qua kwaliteit, en taxiB meer op regulierB. Als je dus niet naar de kleur of letters kijkt.
paulus811
6 jaar geleden
Het is een geldkwestie. Een simpele gedrukte plaat is goedkoper dan een kenteken met kunststof tekens. Kunststof letters staan wel netter en zijn minder kwetsbaar. Met name bij duurdere auto's zie je dat de dealer die iets hogere kosten voor lief neemt.

Antwoorden (1)

Omdat er niet 1 kentekenplatenfabriek bestaat of 1 richtlijn die dergelijke verschillen uitsluit. Met een bepaald certificaat mag een bedrijf kentekenplaten drukken, zodra deze aan de eisen voldoet is de kentekenplaat goed, maar die eisen zijn dus niet zo dat 1 uniforme kentekenplaat het gevolg is.

Toegevoegd na 5 minuten:
Dit zijn de volgens RDW erkende kentekenplaatfabrikanten:
https://www.rdw.nl/-/media/rdw/rdw/pdf/sitecollectiondocuments/e-en-t/naslag/overzicht-kentekenplaatfabrikanten.pdf

Hier een fabrikant die verschillende kwaliteiten aanbiedt binnen de soort kentekenplaat:

https://www.vandeburgwal.nl/magazijn-werkplaats/kentekenplaten/
EURO GEEL GEPERST
Lang model € 13,75 per stuk 10% korting bij afname van een set
Vierkant model € 17,50 per stuk

EURO GEEL LUXE
Lang model € 18,75 per stuk 10% korting bij afname van een set
Vierkant model € 22,50 per stuk

Toegevoegd na 10 minuten:
Luxe betekent "oplegletters" zoals op jouw plaatje de oude blauwe NL-plaat.