Wie is hier fout?

Het gebeurt mij meer dan eens dat er op het laatste moment nog iemand probeert in te voegen. Zij rijden rechts langs de file (voorbij het bord met de pijl naar links en voorbij het bord met het rode kruis) en willen vervolgens invoegen.

Af en toe heb ik zoiets van: "Je kan mijn rug op, ik laat je er niet tussen met je asobak".

Wanneer ik er voor kies om door te rijden, net zoals degene die wil invoegen, zal er een botsing (wel op lage snelheid) ontstaan. Ben ik dan fout omdat ik die persoon er tussen had moeten laten (ook al mocht hij daar niet rijden), ik had immers een ongeluk kunnen voorkomen of is de ander (groene auto) per definitie fout omdat hij met een bijzondere verrichting bezig is?

Ik weet dat het wel netter is om diegene in te laten voegen, asociaal gedrag met je niet met asociaal gedrag vergelden. Ik wordt er wel erg simpel van dat dit gedrag überhaupt voorkomt.

Graag jullie advies met een goede onderbouwing, als het kan niet alleen "Jij bent fout" of "De ander is fout". Ik ben benieuwd naar het waarom.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
7.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gv!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik erger me dood aan die kerels...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zelf ook, af en toe heb ik echt de neiging om mijn auto er tegen aan te zetten. Ook al weet ik dat het moreel niet echt verantwoord is.

Het beste antwoord

De andere partij doet een bijzondere verrichting namelijk van rijstrook wisselen. Dan kan hij nooit voorrang hebben.
Voor zover mij bekend is er geen wettelijke verplichting om te ritsen. In Belgie wordt dit wel het geval vanaf 2011

Artikel 54
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.

juridisch is de tegenparty fout. MAAR,
Als getuigen zouden melden dat je het gat zichtbaar dicht reed kan dat op problemen stuiten. Echter de tegenparty is dan ook weer zichtbaar aan het doordrukken. Dat zou weer op gedeelde schade kunnen komen. Zoals eerder hier genoemd, voorrang krijg je, die mag je niet nemen.
In bovenstaande gevallen zou opzet aangetoont moeten worden

Wel even iets anders. Veel automobilisten gaan bij een pijl direct naar die kant toe. En staan dan in een lange rij met de andere rijstrook ernaast helemaal leeg.
De KLPD advisseert echter om ten alle tijde de hele rijbaan zoveel mogelijk te gebruiken. Invoegen doe je dus vlak voor het rode kruis. Feitelijk is de tegenpartij niet asociaal, maar doet dat wat er geadviseert wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

In het verkeer geldt altijd dat je verplichtingen hebt, en geen rechten. Oftewel: je moet voorrang verlenen, je mag het niet nemen.

In dit geval ook: je moet hem er tussen laten, dat is jouw verplichting.

Aan de andere kant: hij heeft de verplichting om in te voegen vóór het eerste rode kruis, dus hij kan daarvoor een bekeuring krijgen.

Toegevoegd na 30 minuten:
n.a.v. de reacties op mijn antwoord:

Je hoeft geen voorrang te verlenen, maar je bent verplicht altijd zoveel afstand te houden dat een ander kan invoegen. Leuk dat jullie minnetjes uitdelen, maar ik kan niet helpen dat de verkeersregels zo zijn...
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het een verplichting voorrang te verlenen aan iemand die geen voorrang heeft?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds wanneer ben ik verplicht om voorrang te verlenen aan iemand die met een bijzondere verrichting bezig is, hij hoeft niet in te voegen, hij kan ook stil gaan staan en wachten totdat er een gaatje komt maar dat wil meneer in zijn asobak niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar staat die verplichting om altijd zoveel afstand te houden dat mensen kunnen invoegen? Zo worden die files wel héél erg lang, als je langzaam rijdend nog steeds meer dan een autolengte tussen jou en je voorganger moet laten.
Cryofiel
13 jaar geleden
Je bent verplicht alles te doen wat in je macht ligt om een ongeluk te voorkomen. Dat betekent in de praktijk dat je verplicht bent een aso voor te laten gaan. Sinds ik door de politie flink berispt ben voor het laten blijken van mijn ongenoegen over een werkelijk schofterige aso-aktie (alleen maar door een onschuldig armgebaar te maken), geef ik elke aso de volle ruimte. Het is, volgens de politie, mijn morele plicht af te zien van elke vorm van sociale controle. Gisteren nog raasde er iemand vol gas over een weg, terwijl even verderop een klasje wiebelige kleuters aan het fietsen was. Vroeger had ik geprobeerd zo'n maniak de weg te versperren zodat hij gedwongen zou zijn vaart te minderen. Nu deed ik het veel beter: ik heb ruimte voor hem gemaakt zodat hij ongehinderd nog wat extra gas kon geven (wat hij dan ook dankbaar deed), en ik heb de andere kant opgekeken zodat ik, ingeval hij een paar kleuters zou doodrijden, niet zou kunnen vertellen wat zijn nummerbord was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij en plus omdat je met enige tegenzin toch iemand het recht moet geven om in te kunnen voegen +1
Als er een botsing ontstaat, is het de schuld van de auto die invoegt. Immers, hij wisselt van rijbaan en jij niet.
Dan maakt het nog niet eens zoveel uit dat hij op een baan rijdt waar hij niet (meer) mag rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gevoelsmatig zeg ik dat dit klopt, ik leerde bij rijles altijd dat je aan het eind van de invoeger moest stoppen en wachten tot er een gaatje was, als je er niet tussen kon. Dat zal dan bij een rood kruis ook wel gelden. Maar zeker weten doe ik het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Maartje36
Het feit dat ik er voor kies om niet opzij te gaan of hem er tussen te laten maakt verder niet uit dan? @stippel
Klopt, in dit geval gaat het om een verkeerssituatie waar je niet meer op de betreffende baan mag rijden, het gaat hier om mensen die willens en wetens er rechts langs rijden en dan op het laatste moment invoegen, wanneer je niet kan invoegen neem je de snelheid aan van de baan waar je naartoe wilt, dan rijd je er niet snel langs om dan ineens te remmen en hem er ergens voor te gooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, bij mijn rijles (nog maar 2 weken geleden, nu een rijbewijs) moet je je aan het begin van de invoegstrook opstellen wanneer je denkt er niet tussen te kunnen. Dan kan je namelijk nog vaart maken op de invoegstrook wanneer het wel kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beemertje, nee dat maakt niks uit. In de schuldvraag speelt alleen mee dat de groene auto voorrang heeft genomen waar hij geen voorrang heeft. Wat de reden ook is van de auto om zo laat in te voegen, als hij niet kan invoegen moet hij wachten. Zelfs als dat betekent dat hij uiteindelijk stil moet staan. Zoiets gebeurt natuurlijk zelden, omdat er ook mensen op de weg zitten die zich niet verlagen tot het niveau van die asorijder. (klein grapje mag toch wel he?!).
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik denk dat het gedeelde schuld is. Bijvoorbeeld 75% voor de aso omdat hij de regels heeft overtreden én omdat hij, afgezien daarvan, de aanrijding had kunnen voorkomen. En 25% voor jou omdat je de aanrijding had kunnen voorkomen, maar dat niet hebt gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Maar ik had niet verwacht dat er nog een auto kon invoegen meneer de politie agent. Immers, de weg waar deze meneer vanaf kwam, was afgesloten. Als ik het had gezien, had ik hem er natuurlijk tussen gelaten." ;-)
Cryofiel
13 jaar geleden
Daar heb je een goed punt. In dat geval zal het afhangen van mogelijke getuigenverklaringen. Zijn die er niet, dan geniet jij het voordeel van de twijfel - vermoed ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Maartje36
Dat is waar, maar ben benieuwd hoe dat stand zal houden als ik zelf een beetje uitwijk (zoals op de foto). Dan verwacht je de auto wel, je ziet hem immers voor je. Wat als ik er dan tegen aan rijd?
@Cryofiel
Je staat in de file dus getuigen zijn er zeker. Of zij een getuigenverklaring af willen leggen is een tweede.
Cryofiel
13 jaar geleden
Mijn ervaring is dat deze getuigen er wel zijn, maar dat ze liever door zullen rijden dan stoppen. Dus jullie zetten jullie beschadigde auto's aan de kant om de schadeformulieren in te vullen. Intussen rijdt de file langzaam door. Hoe wil je die getuigen ooit nog achterhalen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan er achter aan rennen, zo snel gaan ze immers niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja agent, toen ik hem zag, was het al te laat. Ik probeerde nog uit te wijken, maar daar is natuurlijk ook maar beperkte ruimte voor...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist SuzyQ. Lie in the name of justice!
Ik snap je wel, maar aangeven wie fout is....
Het heeft meer met je gedrag te maken. De groene auto is te beroerd om eerder in te voegen want die wil elke meter dat ie meer vooruit kan komen meepikken.
Of, een andere theorie, er is niemand die hem er tussen wil laten.
Als iedereen achter jou ook denkt, je kan m'n rug op dan rijdt ie natuurlijk gewoon door totdat er eentje is die hem er wel tussen laat.
Het is de bedoeling dat je als je een rood kruis ziet zo gauw mogelijk invoegt, kan ook van de linkerkant zijn.
Anders kost het je bij aanhouding een flinke boete van rond de 160 euro, maar dat was je vraag niet.
De reden van een rood kruis zijn divers, het kan ook met een ongeval verderop te maken hebben.
Ik laat de auto gewoon voor, ondanks dat ik hetzelfde denk als jij.
In principe is de groene auto dus fout omdat ie op een rijbaan rijdt met een rood kruis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De theorie van "niemand wil hem er tussen laten" geloof ik niet, wanneer je met 70 rechts langs de file rijd terwijl de file stapvoets rijd, is het geen geval van "niemand wil mij er tussen laten".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat staat niet in het verhaal, Beemertje heeft het over een eventuele botsing met lage snelheid. En dat is 70 km p.u. beslist niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jijzelf dus...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik las het eigenlijk zo: de 'aso' rijdt met hoge snelheid langs de file, om na het laatste moment af te remmen en (dan inmiddels op lage snelheid) zijn wagen ertussen te duwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kon ik in zijn verhaal niet lezen. Misschien lees je het zo omdat de meeste mensen wel zo denken... ( ikzelf incluis) Het ging over een asobak, niet over een asorijder.
Misschien maakt het wel verschil in welke auto je rijdt. Een grote suv zal meer weerstand opwekken dan een altootje...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@SuzyQ
Inderdaad, het is moeilijk invoegen als je zelf 70 rijd in een rij die stapvoets rijd, je zal toch af moeten remmen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@AchterDeGeraniums
Een beetje inlevingsvermogen mag wel... De term asobak is inderdaad dubbel. Ik kan je wel vertellen dat het (bij mij) nooit een Smart of andere compactcar is. Over het algemeen is het een grotere auto van Duitse makelaardij, daarmee suggereer ik trouwens niet dat iedereen die in een grote Duitse auto rijd, ook daadwerkelijk asociaal rijgedrag vertoont, juist andersom, de mensen die asociaal rijgedrag vertonen, rijden vaak in een grote Duitse auto...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, snap ik. Het is vaak het arrogante rijgedrag ( waar ik me ook aan stoor) Ik laat ze toch voor en schakel mijn gevoel maar even uit.
Ik rij zelf een zwart golfje en m'n man heeft een BMW, laat dat nou net de auto's zijn die vaak aangehouden worden bij wegmisbruikers.... maar wij zijn niet zo, gelukkig!
Groen is een aso, maar jij moet hem laten invoegen. Bovendien is het gevoel van, 'wat ben jij een etter, maar ik ben in ieder geval niet geraakt door jouw aso gedrag' best een lekker gevoel'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een nog lekkerder gevoel wanneer de aso achter jou moet aansluiten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht, maar dat gebeurt vaak genoeg, doordat de auto achter jou hem ertussen laat. Bovendien is negeren van aso's goed voor jouw hart en hersens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik laat zo`n sukkel er NIET tussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wel, met een genadif wuif van mijn hand. 'Niets is een groot man te klein, maar ook niet is een klein man te groot' zei Napoleon altijd.
Je hebt hier een tekening met de auto rechts. In dit geval zal de baanwisselaar fout zijn, tenzij er een verkeersbord staat dat aangeeft dat je ruimte moet geven (geef ritsers de ruimte bord dus). Overigens mag je (de invoeger) een file rechts inhalen.

Echter, zou de linkerbaan afgekruist zijn en rijdt daar de invoeger dan rijdt die NIET in een file (laatste/voorste auto op de verder afgekruiste baan). Dan hoeft ie maar ongeveer naast je voorganger te gaan rijden en langzaam een beetje afzakken.
Jij mag er niet naast komen want dat is rechts inhalen. Derhalve mag de baanwisselaar er dan vanuit gaan dat ie dus ook naar rechts kan.

Overigens is die inhaler GEEN aso rijder want hij rijdt door tot het punt van afsluiting van baan (weg gebruiken zolang het weg is). De echte aso's zijn juist degenen die EERDER invoegen en daarmee de file baan extra ophouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over je laatste alinea: we hebben het hier over iemand die tot ná het punt van afsluiting van de baan blijft doorrijden. Niet tót het punt van afsluiting. Met dat laatste is inderdaad niets mis, met het eerste wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga er vanuit dat als iemand doorrijd na dat kruis dat waarschijnlijk komt omdat er geen ruimte was/gegeven werd bij/voor het einde van de weg VOOR dat kruis.
Vergelijk met doorrijden over vluchtstrook als de invoegstrook voorbij is en niemand je er tussen laat (als vrachtauto bv...) Zie ik ook wel eens gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een rood kruis word voorafgegaan door een pijl die aangeeft dat deze baan verderop niet meer beschikbaar is. Dan moet je dus opschuiven, bij een file rijd iedereen langzaam, als je dan zelf door blijft rijden terwijl iedereen voor de afsluiting netjes invoegt, vind ik dat asociaal...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad. De pijl heeft dezelfde functie als het bord 'vanaf hier ritsen'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je theorie over rechts inhalen wanneer de banen in dit geval zijn omgedraaid gaat niet op bij filerijden. Bij filerijden is rechts inhalen toegestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Beemertje Degeen die "vooraan" en in zijn eentje rijdt rijdt NIET in een file. En ook een file mag nog steeds niet een losse linksrijdende auto rechts inhalen. Een losse auto mag wel een file rechts inhalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@reinier
Heb jij wel eens een file gezien waar er 1 auto op de linkerbaan rijd, de rechterbaan vol is, en de rechterbaan sneller rijd??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zie ik dagelijks hoewel bij mij in de buurt (A1 deventer oost) het dan de linkerbaan is. Daar wordt nl. voor het einde van de spitsstrook ook ingevoegd. En altijd is daar 1 auto de voorste...die rijdt dus niet in de file...en aangezien ook daar 9 van de 10 eerder (lees: ruim voor het bord ritsen vanaf hier) gaan/proberen naar rechts te gaan komt het vaak voor dat achter zo'n (foute) vroegritser anderen opgehouden worden...en eentje dus wel keurig , zonder file, naar het bord ritsen vanaf hier doorrijdt. (En dat kan ik zelf zijn als mijn voorliggers allemaal te vroeg naar rechts gaan.) Vanaf dat bord snelheid aanpassen aan de baan naast je en je hebt ruim 300 meter om keurig en probleemloos tussen te schuiven hetgeen ook altijd goed gaat. Alleen de enkeling die ook voorbij het bord ritsen vanaf hier nog auto's wil gaan inhalen kan wel eens klem komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is een file over weg en niet per rijbaan. Maar ja, dat is een andere discussie... Ik zeg ook helemaal niet dat je te vroeg moet gaan invoegen, de aanleiding van deze vraag was een bestuurder die ver na het tweede rode kruis boven zijn rijbaan nog in wilde voegen.
Degene die invoegt moet degenen die al op de bewuste baan zitten voorrang geven. Van rijstrook wisselen is namelijk inderdaad een bijzondere verrichting, waarbij je ál het overige verkeer voorrang moet geven.

Het enige dat tegen je zou kunnen werken, is de verplichting om geen gevaarlijke situatie te creëren. Je zou kunnen zeggen dat daar sprake van is als je gewoon doorrijdt als degene met de 'asobak' al drukkend half voor je zit en jij gewoon doorrijdt. Maar de ander is daar even schuldig aan door ertussen te drukken terwijl dat evident niet past, en heeft bovendien te maken met de voorrangsregels.

Ik denk dat je ermee weg zou komen als je hard blijft volhouden dat je geen auto had verwacht uit die richting, omdat de baan afgesloten was.

(Overigens, we hebben het nu over iemand die voorbij de pijl én voorbij het rode kruis gaat. Let er wel op dat iemand die doorrijdt tot de pijl en dáár wil invoegen juist goed bezig is. Dit is niet speciaal voor jou bedoeld, maar ik weet dat er mensen zijn die zich daar ook aan ergeren als ze zelf eerder zijn opgeschoven.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodra je ook maar 1 woord rept dat je hem er tegenaan hebt gezet, ben je volgens mij redelijk het haasje. Anders zou de ander best als 'schuldige' kunnen worden gezien, maar wat schiet je er zelf mee op?

Als je zelf een oude (beschadigde) auto rijdt, dan kijken de meeste mensen nog meer uit een ongeluk te maken (en zullen hem er ook niet zo eenvoudig tussenzetten).

Als je ook zo naar links gaat, geef je de 'asorijder' juist de mogelijkheid hem voor jou neer te zetten. Als je in spiegel al ziet dat hij er eerder niet tussenkomt, laat je hem direct voor. Rijdt hij er express langs, dan wellicht minder snel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gisteren reed ik op 1 meter van mijn voorganger (stapvoets in de file, dus niet bumperkleven). Ruimte om in te voegen was er gewoon niet, het was echt een kwestie van proppen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu snap ik je "naar links gaan". Dat deed ik dus om de aanrijding te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ah, ok. Dat kon ik in de tekening niet zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook best moeilijk om een beweging te tekenen ;-) +1 voor je antwoord
als je op het moment van aanrijding van rijbaan wisselt ben je schuldig. Je hebt geen voorang met invoegen. Aso of geen aso is een mening, geen feit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door een rood kruis rijden betekent dat je te laat bent met invoegen en ook nog eens een boete van rond de eur 130,- krijgen.

Ritsen zou in iedeale vorm moeten betekenen dat je het asfalt max gebruikt dus zolang mogelijk op beide banen rijdt, je hebt dan de tijd om de snelheid aan te passen aan die van de baan waar je naar toe moet opschuiven.

Als iedereen deze methode zou gebruiken ben je deels af van dat paniekerige gedoe met remmen ed en meer rust op de rijstroken creeeren.

Probleem is dat er altijd asootjes blijven, echter als je zelf voor rechter gaat spelen loop je een kans om zelf een bekeuring te krijgen als duidelijk is dat je opzettelijk iemand er niet tussen laat, danwel dat je ruzie gaat krijgen met degene die je er niet tussen laat. uiteindelijk moet je nog een tijd achter elkaar aan rijden en kan je elkaar het leven knap moeilijk maken.

Je ziet ook weleens dat vrachtwagenchauffeurs hun combinatie in het midden van de rijbaan pletteren om zo te zorgen dat er niet ingehaald kan worden, levert vaak wat leedvermaak op maar het mag niet.

Het is niet voor niets dat rijkswaterstaat bij steeds meer drukke invoegstroken borden zet met het verzoek om de invoegstrook helemaal te gebruiken.